|
|
ms Fram voorheen de "Heen en Weer III".Het bekende pontje van Katendrecht.
Voor de volledige geschiedenis zie ook; Gegevens van de verkochte Heen en Weer schepen
Volgorde van oplevering Veerschepen Rotterdam vanaf 1892
Heen en Weer III 1954 nu MS Fram
oude foto's Heen en Weer schepen Rotterdam
Volgorde oplevering stoom veerponten
Uitgebreid geschiedenis Veerdiensten Rotterdam (externe Website) Rotterdam Zuid, Noordereiland en de veren om er te komen en weer terug Heen-en-weer bootjes - 1900 tot 2002 Artikel Binnenvaart krant .doc (J Brolsma) Anekdotes over de Heen en Weer
Volgorde van oplevering VeerbotenIn 1828 werd de zeilpont vervangen door een radarstoomboot. In 1892 Werd de Schroef stoomboot "Sumatra II" bouwnr 60 Bonn en Mees Opdracht H vd Brink, Katendrecht opgeleverd. Schip is identiek als opvolgende veerboten Borhé en Heen en Weer, maatvoering 21,0x4,65x2,50 In 1898 werden de eerste 3 schepen (Padang 1,2,3 Bonn en Mees Bouwnr 119,120,121) opgeleverd voor Borhé & Scheffer Rotterdam. Schepen zijn identiek aan de Sumatra II enkel een maatje groter, 23,00x5,00x2,60 In 1900 werd onder afdeling "Dokken en Veren" de gemeentelijke rederij Heen en Weer opgericht. In 1901 werden 3 Heen en Weer I, II, III veerboten opgeleverd voor Heen en Weer Gemeente Rotterdam met Bouwnr: 139,140,141.Schepen zijn identiek aan de Sumatra II enkel een maatje groter, 23,00x5,00x2,60 In 1902 werden de overige schepen van de firma Bohré opgeleverd.Werf C. van de Giessen, Krimpen o.a. zie Heen en Weer X. Deze zijn Identiek aan voorgaande 7 schepen echter weer een slag groter 26,75 x 5,45 x 2,7 In 1909 werd de pachtvergunning van Bohré ingetrokken en veerboten overgenomen door rederij Heen en Weer Rotterdam. Deze schepen kregen ook de namen Heen en Weer met nummer. In 1910 werden de 2 Heen en Weer's XIV en XV opgeleverd.Werf Landman & Zoon Schiedam, de XV afgebouwd P. Smit. Jr. In 1915 werden de 2 Heen en Weer's XIV en XVII opgeleverd onder totaal ander ontwerp. Rotterdammers noemde deze al snel "het strijkijzer" naar de vorm van de schepen. Werf onbekend, vermoedelijk P.Smit Jr. Verder de 5 wagenveren van de afdeling Wagenveer I (1911), Wagenveer II (1915), Wagenveer 3,4 en 5 (1927). Alle werf Bonn en Mees. Na 1948 werden de schepen over enkele jaren van dieselmotoren en een dekhuis voorzien. Ombouw werf Boot te Alphen aan de Rijn. In 1963 werden de veren afgekeurd waarbij enkele een tijdelijke goedkeuring kregen. De Heen en Weer VIII werd verkocht aan Scoutinggroep Hilvarenbeek. In 1969 zijn alle diensten gestaakt en de schepen ter sloop gebracht. 4 schepen hebben de sloop ronde 1969 ontsprongen en zijn verkocht. De 8 in 1963 en de 3,10 en 15 in 1969.
In 1974 is de Rodrigo d'Adriana,ex Heen en Weer VIII, uitgebrand en gezonken, afgevoerd voor sloop.
Over de jaren tot 1969 zijn ook enkele Heen en Weer's verkocht. Zo de ex Padang 2 later Heen en Weer VII nu als mslb Majo. Enkele oude foto's van de Heen en Weer voetveren RotterdamHeen en Weer - 190x Veerhaven Heen en Weer 1 - 1915 Heen en Weer 3 Schets van de Heen en Weer Ansichtkaart Heen en Weer - ca 1920 Heen en Weer 3 - voor 1940 Heen en Weer 3 - 1910 Heen en Weer 1 - 1920 Heen en Weer -1951 Wilhelminakade Heen en Weer III - 195x tijdens zwaar weer
2x Heen en Weer schepen 1956 met de Nieuw Amsterdam
|