Industrie motor
Home Up Werkzaamheden Industrie motor Heen en Weer Fram fotos Vaartochten

 

Home
Up
Demontage
Industrie verhaal

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

     DE INDUSTRIE 2VD6  industriew.jpg (4310 bytes)  

Bekijk ook eens de pagina Handboek 2VD6, in aanbouw en veel info. aug-2009

Machinekamerboek- Startprocedure & gegevens (download 73kB)

 

2 Films AVI opname sept 2007

               

                            2VD6 Stationair1         2VD6 stationair 2

3 films running; (oud)

(eerst downloaden de exe-files)

                   

start  2Mb     volle kracht 2Mb      achteruit 1Mb

Starten: Een mooie soepele start en even stationair om hem rustig op temperatuur te laten komen.

Volle kracht: En als de motor goed warm is kan hij volaan zijn 80 pk leveren. Het schip loopt op zijn top er 16 km/u mee. En of er nu 2 of 6 stalen zeilboten, de Lelievletten, achter het schip hangen, daar heeft de motor geen last van.

Vol-achteruit: Soms krijgt de koppeling het heel even zwaar. Goed is te zien dat de trommel stilstaat en het typische tandwiel-geluid is goed te horen dan.

 

Het schip ms FRAM,

van onze scoutingvereniging Fridtjof Nansen groep 12 te Rotterdam, heeft als hoofdmotor een INDUSTRIE van het type 2VD6.

2 cylinder 80 PK bij 340 RPM. 

De keerkoppeling is INDUSTRIE.

De motor is in het schip geplaatst bij de hermotorisatie in 1948 te Alphen aan de Rijn. De oude Löhnis 78 pk stoommachine uit 1901 was kennelijk verjaard.

De Löhnis 78 pk stoommachine had een enkelvuurs ketel nr 92 uit 1901 en een warmte oppervlak van 31 m2. de werkdruk 8 Atm.

Löhnis & Co, Rotterdam

Industrie 2VD6:    

Gegevens Hoofdmotor 

Merk :  INDUSTRIE
Type :  2VD6 NR: 3404   - 80 PK
Boring en slag 250 & 350 mm
Toerental:  340 OMW./MIN 
Bouwjaar:  26-jan-1949 Boek fa Boot
Afstellingen: Brandstofverstuivers: 225 atm. 
kleppen inlaat: 0,5 mm koud
kleppen uitlaat: 0,7 mm koud 
Luchtcompressor Type;  LC10
Industrie Manual (180 MB!!)
   

 

 

Uit het machinekamer-logboek 1e pag. ,gekregen bij het schip.

Bijgehouden vanaf 1949 tot 1966. 

Hieruit kunnen we opmaken wat er met het schip allemaal is gebeurd en vooral ook wat er aan motor onderhoud is gepleegd in deze periode.

 

De foto's van de 2VD6 zijn van 13-okt-2003 op vol vermogen in bedrijf.

Klik op foto voor vergroting.

 

                                                                    Manual Mitsubishi-K3D (17MB)