Werkzaamheden aan de Fram
Bijgewerkt: 31-08-2014
Foto's
& werkzaamheden MS Fram
Hier volgen de werkzaamheden en geplande
werkzaamheden aan het wachtschip ms Fram.
Datum |
werkzaamheden |
Status |
juli-nov 2009 |
Revisie van de
2VD6 - nieuwe cilinders en 2 drijfstanglagers |
Gereed |
|
|
|
feb-aug 2008 |
Opknappen bij Heerema
Zwijndrecht - Rotary actie 2008 |
Gereed |
|
|
|
mei 2007 |
-Luchtfluit nazien,
fluitlicht en drukmeter monteren
-Naamplaatjes bediening
herstellen
- stuurhut deur
|
gereed |
apr 2007 |
technisch weer vaar klaar maken |
gereed |
mrt 2007 |
Div verf werkzaamheden |
gereed |
Jan 2007 |
Repareren 16x dekhuis raamstijlen en vervanging van
raamrubber, vervangen enkele ramen. |
zie feb-aug 2008 |
nov 2006 |
Vervangen 24V en 220V verlichting achter- en vooronder |
Gereed |
Okt 2006 |
Gereed maken voor winter |
Gereed |
sept 2006 |
Werf Kooiman i.v.m. touw in de schroef |
Gereed |
juli 2006 |
-Alle motoren en draaiende delen als ook alle verlichting
nazien op werking en gereed maken voor het zomerkamp |
Gereed |
juni 2006 |
-Dekhuisdak opnieuw verven, vervangen enkele
-dekhuisramen
(hiervoor steeds de stalen zitting herstellen) = 1 raam uitgevoerd (BB4)
-houtwerk en schuiframen
stuurhut
|
Gereed |
mei 2006 |
-div verf werkzaamheden, schuifdeur glas herstellen etc.
-Bovendeel berghout
ontroesten en verven
-Vlaggenstok herstellen
-Vooronder trap opnieuw
bekleden
-Vooronder slaapverblijf
voorzien van 220V verlichting
-Vooronderdeur opnieuw
potnagelen
|
Gereed |
April 2006 |
-opstarten motoren en schip
vaar gereed maken.
-Verversen diverse olie en
koelwater vullen
-Kombuis dakraam lekkage
nazien en zwarte gaspit -Betimmering
dekhuis plafond herstellen op punten |
Gereed |
maart 2006 |
-buitenboord koelwaterpompen mechaniek herstellen
-Luchtcompressor 220V
definitief monteren
-1e luchtfles op lekkage
nazien
-Koelslangen en kachel
constructie verbeteren
|
Gereed |
Jan-feb 2006 |
-24 volt elektriciteit voorziening aanpassen |
Gereed |
Nov 2006 |
-Schip winter klaar maken, motor aftappen etc. |
Gereed |
Jan 2007;
Na de standaard voorbereidingen voor
de winter zoals aftappen water zijn we gestart met eindelijk het repareren van
de dekhuis ramen.
Snel gaat dat niet maar vordert toch
gestaag. BB zijde gaan de eerste 2 ramen al weer geplaatst worden.
De verlichtingsarmaturen in het
achter onder zijn vervangen door nieuwere exemplaren.
Zomer 2006
zijn diverse kleine werkzaamheden
uitgevoerd.
Feb 2006
Dekhuis;
We zijn bijna gereed met de deels
vernieuwde 24V voorziening.
De 220V verlichting is behalve
bakboordzijde ook aangepast.
Jan 2006
Gebleken bij controle dat een min van
de 24V voorziening van het dekhuisverlichting nog aangesloten zit via de
scheepshuid. Iets wat absoluut ongewenst is omdat de kans op corrosie van het
onderwaterschip dan erg groot is.
Dus een kwestie van 1 draadje anders
aansluiten ......Dachten we!
Dat pakte iets anders uit. Bekend op
wat oudere schepen zit niet alles logisch aangesloten en zo ook op de Fram.
Na ongeveer 3 uren lag het volledige
24V net van dekhuis, achteronder, wc en poep(achterschip) overhoop en bij ons de
haren overeind van ellende.
Dus maar geheel opnieuw aangepakt en
direct ook maar de 220V verlichting dekhuis anders gerouteerd. Dat lukt echt
niet in 1 zaterdag middag dus we zijn er wel even zoet mee.
Heb ik het nog niet over de constructie
van achteronder en WC/poep 24V schakel gebeuren waar op een of andere wijze ook
het heklicht navigatie draad over de bekabeling is aangesloten.
Ook dat gaan we geheel anders doen.
Stukje gesprek aanboord van de
Fram:
Dus... effe 1 draadje opnieuw
aansluiten, zijn we zo klaar mee.
Maarrrre T's de Fram..... Oh ja.... knutsel frutsel
....en als ik hier nu dit draadje.... nee dan gaat dat
lampje uit...
heeee, nu werkt er helemaal niks meer ????? Huhhhhhh
Dan dat lasdoosje open...heeee groen/geel aan zwart?? en blauw aan bruin... en dat moet dan uitkomen daar...via
deze draad, even volgen....
In deze doos komen 4 draden binnen met alle mogelijke kleuren op elkaar aangesloten en tevens de helft ook weer niet.Waar
dat voor dient?
Op die draad van 4 draden zit alleen zwart aangesloten en aan de andere uiteinde zwart EN blauw ?????
moet gewoon... neeeeee ..Deze gaat die kant op dus dat is de schakelaar?????, Oh is dit de voeding.. makkelijk effe checken
Ohh dat moet de oude 24V naar stuurhuis zijn??? Ja ik zie 2 blauwe draden de buis in gaan maar er is er maar 1 aangesloten!
In de stoppen kast... Bruin zwart zei je????
Heeeee op de dekhuis zekering zit Bruin, Blauw en bruin is harde kern en blauw is soepel.... dat zit dus NIET in 1 draad!
Waar zit dan die zwarte aan vast ... heb je wel 24V daar op Bruin en zwart? ... Ja..vreemddddd, verder alles Los??? ... JEB
En zwart is boven ook van het ijzer af? YEB... En BB brand Nog steedsssss YEB ...UHHHHHHH..????@@$$!#!#!#$
Dan beginnen we gewoon bij de schakelaar Blauw / zwart... simpel die komt in dat doosje uit bij de lamp kijk maar....
Ohhhhh... NIET???? Haal DIE schakelaar eens goed OM.... Ik moet toch zien schakelen...
Dan gaat dat dan ergens die kant op??
Heb jij daar wel 24V???? JA ... waarom heb ik dat hier dan niet???
Heeeee Nu ligt hier alles los en TOCH brand aan BB nog steeds die 24V TL...typisch
......
Zo simpel he... 24V -2 draadjes -1 schakelaar en 3 lampen
Nodig
- 12 Lasozen
- 240m 4 aderig met liefst meest uiteenlopende kleuren
- 1 schakelaar
- We vergeten 1 permanent marker om de draden te merken
- We drinken eerst 2 kratten bier leeg
- gaan we stom dronken 3 lampen aansluiten
Nov 2006 hebben we het schip
weer geheel winterklaar gemaakt.
Al het water is uit de motoren en
daar waar nodig met antivries beveiligd tegen vorst.