Werkzaamheden
Home Up Werkzaamheden Industrie motor Heen en Weer Fram fotos Vaartochten

 

Home
Up
Grevenstein-aug2011
Handleiding 2VD6
2VD6 defect juli 09
Rep Fram feb 2008
Dokken mrt05
Rep motor okt03
Ankerlier
Rep Fram nov '02

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

 

Werkzaamheden aan de Fram

Bijgewerkt: 31-08-2014

Foto's & werkzaamheden MS Fram 

Hier volgen de werkzaamheden en geplande werkzaamheden aan het wachtschip ms Fram.

Datum werkzaamheden Status
juli-nov 2009 Revisie van de 2VD6 - nieuwe cilinders en 2 drijfstanglagers Gereed
     
feb-aug 2008 Opknappen bij Heerema Zwijndrecht - Rotary actie 2008 Gereed
     
mei 2007

-Luchtfluit nazien, fluitlicht en drukmeter monteren

-Naamplaatjes bediening herstellen

- stuurhut deur

 

gereed
apr 2007 technisch weer vaar klaar maken gereed
mrt 2007 Div verf werkzaamheden gereed
Jan 2007 Repareren 16x dekhuis raamstijlen en vervanging van raamrubber, vervangen enkele ramen. zie feb-aug 2008
nov 2006 Vervangen 24V en 220V verlichting achter- en vooronder  Gereed
Okt 2006 Gereed maken voor winter Gereed
sept 2006 Werf Kooiman i.v.m. touw in de schroef Gereed
juli 2006 -Alle motoren en draaiende delen als ook alle verlichting nazien op werking en gereed maken voor het zomerkamp Gereed
juni 2006

-Dekhuisdak opnieuw verven, vervangen enkele -dekhuisramen (hiervoor steeds de stalen zitting herstellen) = 1 raam uitgevoerd (BB4)

-houtwerk en schuiframen stuurhut

Gereed
mei 2006

-div verf werkzaamheden, schuifdeur glas herstellen etc.

-Bovendeel berghout ontroesten en verven

-Vlaggenstok herstellen

-Vooronder trap opnieuw bekleden

-Vooronder slaapverblijf voorzien van 220V verlichting

-Vooronderdeur opnieuw potnagelen

Gereed
April 2006

-opstarten motoren en schip vaar gereed maken.

-Verversen diverse olie en koelwater vullen

-Kombuis dakraam lekkage nazien en zwarte gaspit

-Betimmering dekhuis plafond herstellen op punten

Gereed
maart 2006

-buitenboord koelwaterpompen mechaniek herstellen

-Luchtcompressor 220V definitief monteren

-1e luchtfles op lekkage nazien

-Koelslangen en kachel constructie verbeteren

Gereed
Jan-feb 2006 -24 volt elektriciteit voorziening aanpassen Gereed
Nov 2006 -Schip winter klaar maken, motor aftappen etc. Gereed

 

 

Jan 2007;

Na de standaard voorbereidingen voor de winter zoals aftappen water zijn we gestart met eindelijk het repareren van de dekhuis ramen.

Snel gaat dat niet maar vordert toch gestaag. BB zijde gaan de eerste 2 ramen al weer geplaatst worden.

De verlichtingsarmaturen in het achter onder zijn vervangen door nieuwere exemplaren.

 

Zomer 2006 

zijn diverse kleine werkzaamheden uitgevoerd.

 

 

Feb 2006

Dekhuis;

We zijn bijna gereed met de deels vernieuwde 24V voorziening.

De 220V verlichting is behalve bakboordzijde ook aangepast.

 

Jan 2006 

Gebleken bij controle dat een min van de 24V voorziening van het dekhuisverlichting nog aangesloten zit via de scheepshuid. Iets wat absoluut ongewenst is omdat de kans op corrosie van het onderwaterschip dan erg groot is.

Dus een kwestie van 1 draadje anders aansluiten ......Dachten we!

Dat pakte iets anders uit. Bekend op wat oudere schepen zit niet alles logisch aangesloten en zo ook op de Fram.

Na ongeveer 3 uren lag het volledige 24V net van dekhuis, achteronder, wc en poep(achterschip) overhoop en bij ons de haren overeind van ellende.

Dus maar geheel opnieuw aangepakt en direct ook maar de 220V verlichting dekhuis anders gerouteerd. Dat lukt echt niet in 1 zaterdag middag dus we zijn er wel even zoet mee.

Heb ik het nog niet over de constructie van achteronder en WC/poep 24V schakel gebeuren waar op een of andere wijze ook het heklicht navigatie draad over de bekabeling is aangesloten.

Ook dat gaan we geheel anders doen.

 

Stukje gesprek aanboord van de Fram:

Dus... effe 1 draadje opnieuw aansluiten, zijn we zo klaar mee.

Maarrrre T's de Fram..... Oh ja.... knutsel frutsel 

....en als ik hier nu dit draadje.... nee dan gaat dat lampje uit...
heeee, nu werkt er helemaal niks meer ????? Huhhhhhh
Dan dat lasdoosje open...heeee groen/geel aan zwart?? en blauw aan bruin... en dat moet dan uitkomen daar...via deze draad, even volgen....
In deze doos komen 4 draden binnen met alle mogelijke kleuren op elkaar aangesloten en tevens de helft ook weer niet.Waar dat voor dient?
Op die draad van 4 draden zit alleen zwart aangesloten en aan de andere uiteinde zwart EN blauw ?????
moet gewoon... neeeeee ..Deze gaat die kant op dus dat is de schakelaar?????, Oh is dit de voeding.. makkelijk effe checken
Ohh dat moet de oude 24V naar stuurhuis zijn??? Ja ik zie 2 blauwe draden de buis in gaan maar er is er maar 1 aangesloten!
In de stoppen kast... Bruin zwart zei je????
Heeeee op de dekhuis zekering zit Bruin, Blauw en bruin is harde kern en blauw is soepel.... dat zit dus NIET in 1 draad!
Waar zit dan die zwarte aan vast ... heb je wel 24V daar op Bruin en zwart? ... Ja..vreemddddd, verder alles Los??? ... JEB
En zwart is boven ook van het ijzer af? YEB... En BB brand Nog steedsssss YEB ...UHHHHHHH..????@@$$!#!#!#$
Dan beginnen we gewoon bij de schakelaar Blauw / zwart... simpel die komt in dat doosje uit bij de lamp kijk maar....
Ohhhhh... NIET???? Haal DIE schakelaar eens goed OM.... Ik moet toch zien schakelen...
Dan gaat dat dan ergens die kant op??
Heb jij daar wel 24V???? JA ... waarom heb ik dat hier dan niet???
Heeeee Nu ligt hier alles los en TOCH brand aan BB nog steeds die 24V TL...typisch
......
Zo simpel he... 24V -2 draadjes -1 schakelaar en 3 lampen
Nodig
- 12 Lasozen
- 240m 4 aderig met liefst meest uiteenlopende kleuren
- 1 schakelaar

- We vergeten 1 permanent marker om de draden te merken
- We drinken eerst 2 kratten bier leeg
- gaan we stom dronken 3 lampen aansluiten

 

Nov 2006 hebben we het schip weer geheel winterklaar gemaakt.

Al het water is uit de motoren en daar waar nodig met antivries beveiligd tegen vorst.