|
|
2VD6 Cilinder 1 defectjuli 2009
Ieder jaar ververs ik de olie en inspecteer de gehele motor in en uitwendig. Was het carter uit en controleer de olieleidingen op doorloop. Dit jaar ook dus en steevast even de lamp er bij, zuiger omhoog en even de cilinderwanden bekijken. Dat was dus even schrikken. Bedenk dat we het schip gekocht hebben op 4 juli 1969 en ik constateer dit op 14 juli 2009. Inderdaad precies 40 jaar na aankoop stort de motor in. En als u goed op de site onder Fram heeft gekeken, inderdaad we hebben net het schip helemaal op orde na de geweldige sponsoractie van de Rotary Rotterdam-Botlek. Vorig jaar 5 maanden op de kant gestaan daarna nog veel werk verzet. Geheel nieuw in de verf boven, onder en binnen, alle ramen vervangen, nieuw voordek, bedden van de jeugd alle 24 vervangen, nieuwe kombuis, kortom perfect. De motor is altijd in top conditie geweest en secuur onderhouden. Gevaren wordt met een meester die met veel zorg de motor in bedrijf houd. Keurig meldt na warmdraaien gereed voor vertrek, 1/2 kracht en bij 50 graden koelwater op de kop het sein vollekracht geeft, gebeurt het dan toch. Dit jaar is de motor ook 60 jaar geworden (26-jan-1949) en heeft natuurlijk het nodige meegemaakt. Hoewel ten tijde dienst gemeente Rotterdam, gezien MK-boek, goed onderhouden. Na beraad en overleg het schip heel voorzichtig naar Terlouw motoren reparatie te Spaanspolder Rotterdam gevaren. Met zijn expertise in dergelijke oude motoren aan de slag. Detail verslag maak ik nog zodat een ieder daarvan leerling en gebruik van kan maken.
|