2VD6 defect juli 09
Home Up Grevenstein-aug2011 Handleiding 2VD6 2VD6 defect juli 09 Rep Fram feb 2008 Dokken mrt05 Rep motor okt03 Ankerlier Rep Fram nov '02

 

Home
Up
Koppeling

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

 

2VD6 Cilinder 1 defect

juli 2009

Ieder jaar ververs ik de olie en inspecteer de gehele motor in en uitwendig.

Was het carter uit en controleer de olieleidingen op doorloop.

Dit jaar ook dus en steevast even de lamp er bij, zuiger omhoog en even de cilinderwanden bekijken. Dat was dus even schrikken.

Bedenk dat we het schip gekocht hebben op 4 juli 1969 en ik constateer dit op 14 juli 2009. Inderdaad precies 40 jaar na aankoop stort de motor in.

En als u goed op de site onder Fram heeft gekeken, inderdaad we hebben net het schip helemaal op orde na de geweldige sponsoractie van de Rotary Rotterdam-Botlek. Vorig jaar 5 maanden op de kant gestaan daarna nog veel werk verzet.

Geheel nieuw in de verf boven, onder en binnen, alle ramen vervangen, nieuw voordek, bedden van de jeugd alle 24 vervangen, nieuwe kombuis, kortom perfect.

De motor is altijd in top conditie geweest en secuur onderhouden.

Gevaren wordt met een meester die met veel zorg de motor in bedrijf houd.

Keurig meldt na warmdraaien gereed voor vertrek, 1/2 kracht en bij 50 graden koelwater op de kop het sein vollekracht geeft, gebeurt het dan toch.

Dit jaar is de motor ook 60 jaar geworden (26-jan-1949) en heeft natuurlijk het nodige meegemaakt. Hoewel ten tijde dienst gemeente Rotterdam, gezien MK-boek, goed onderhouden.

Na beraad en overleg het schip heel voorzichtig naar Terlouw motoren reparatie te Spaanspolder Rotterdam gevaren. Met zijn expertise in dergelijke oude motoren aan de slag.

Detail verslag maak ik nog zodat een ieder daarvan leerling en gebruik van kan maken.

 

*******************

14 juli 2009

*******************
Dit ontdekte ik dan nog een hele streep  
*******************

20 juli 2009

*******************
De zuiger uitgenomen   de krassen
 
Dan van boven af De defecte cilinder  
Stootlager ook stuk van cil 2 ook al smeerapparaat handel
 
Deksel afnemen Wachten op een cilinder  
*******************

24 juli 2009

*******************
Cilinder uit het schip Dat gaat dus niet eenvoudig Is boven
*******************

25 juli 2009

*******************
 
De laatste cilinder er af alles te vervangen  
 
De nieuwe cilinders zo die staan in de MK  
 
Motor gereinigd de nieuwe zuigers  
*******************

28 juli 2009

*******************
Kleppen reinigen weer netjes schuren Deze inbus lag onder in
*******************

31 juli 2009

*******************
De rechter zuigerpen beschadigd eerste "nieuwe" cilinder staat er op De hartlijnen
In detail Ook onder de startpijl Ook op de cilinders
Uitlijnen   handig die laserpen
*******************

1 aug 2009

*******************
2003 moer zoek en zo opgelost Nu maar weer eens zoeken Jawel gevonden
Drijfstang olieleiding lekt - dat was dus het probleem. andere drijfstang

hoe dat is vervangen,

gedreveld geknepen

*******************

2 aug 2009

*******************
Verder opbouwen   alles netjes afgedekt
 
Dat werd ook tijd, uitkloppen die leiding Smeerapparaat  
*******************

5 aug 2009

*******************
Reinigen Oliekoeler De olie drap weer netjes schoon
 
Opbouw opbouw  
*******************

8 aug 2009

*******************
Koptemp reinigen De plaats temp meting Verstuivers testen

   
Filmpje testen verstuiver    
     
*******************

4 nov 2009

*******************
opbouw vordert nieuwe lagers set nr. 2- erg mooi
*******************

5 nov 2009

*******************

    1e start mislukt
*******************

7 nov 2009

*******************

Even nog langs zusje Motor weer in bedrijf!!

 film 2

  Schip 18:30u weer afgemeerd op de eigen plek na 4 maanden reparatie