|
|
Reparatie 2VD6 ms Fram(klik op de foto's voor grote weergave) *Bijgewerkt t/m 4 april '04* Zaterdag 1 november 2003Zaterdag 8 november 2003Zaterdag 15 november 2003Zaterdag 7 februari 2004zaterdag 27 maart 2004Zaterdag 3 april 2004 (afstellen)Afstel gegevens Industrie 2VD6Uitlaattemperatuurmeting
Oktober 2003 lekkage cilinderkop 2
*Zaterdag 26 oktober 2003 TOP
De kop ging heel gemakkelijk los. De stroppen met de 2 hijsogen waren snel gevonden. Henk wist nog dat deze speciaal gemaakt was op lengte om goed de kop op te trekken. De kop van Cilinder 2 heeft geen tappen voor de hijsogen dus dat moeten we straks anders doen. Zoals Henk van Zanten al van te voren aangaf was ooit 1 kop voorzien van naast de ringen ook hitte bestendige kit. Dat was dus cilinderkop 1! Bij de vorige demontage had men problemen gehad goede maat ringen te vinden en was voor deze oplossing gekozen. De 2e foto laat goed zien dat de lekkage al wat langer aanwezig was. De kop met zicht op de kleppen en zicht op de zuiger welke onder in de cilinder staat. Zicht op de cilinderwand
Bij demontage van de inlaatroosters was het bovenstaande resultaat te zien bij de verschillende cilinders. Links inlaat cilinder 2 rechts inlaat cilinder 1. Cilinder 2 heeft in 1987 een vervangende kop gekregen daar de oude kop een scheurtje had. De dikke vette aanslag van de inlaat bij cilinder 2 toont aan dat er olie lekt door de klepgeleider. Dit is goed aan te voelen als met de klepsteel beweegt. Bij de kop van cilinder 2 heeft deze voor montage in 1987 nieuwe klepgeleiders gekregen. Dus de kop van cilinder 1 moet nodig nieuwe klepgeleiders krijgen. Hier een zicht op de uitlaat poorten. Foto 2 toont iets wat ik vermoed dat ik het flink mis heb! Nadat de kop ophoog getrokken was ontdekte we een donkere vlek in de uitlaatpoort. Deze zit halverwege en loopt niet door tot aan de klepgeleider en niet tot aan de uitgang. Dit zou inhouden dat er een scheurtje in moet zitten!! Na nog even de foto van de kop aan de onderzijde bekeken te hebben denk ik dat het ook gewoon diesel kan zijn. Diesel heeft net als benzine de eigenschap van optrekken. Kan zijn dat de diesel van af de klep optrekt langs het ijzer en achter de kool langs. Komt als eerste te voorschijn op de plekken waar de koollaag dun is.
*Zaterdag 1 nov '03 TOP
Kop er geheel af ; cilinderwand van kool ontdoen De kleppen uitgenomen. En er mag straks flink worden geschuurd! Maar eerst moet er nieuwe klepgeleiders worden gedraaid. Dus de kop moet worden vervoerd. De kop weegt een goede 200kg dus we zijn blij dat we takels hebben en een David op het schip zodat we genoeg middelen hebben om de kop in mijn Renaultje te krijgen. *8-november '03 TOPDeze dag hebben we de kop van cilinder 2 ook gedemonteerd. Ook bij deze kop was al enige waterlekkage geweest via de ringen.
De cilinder zelf was een stuk witter met dikke steen ipv kool. Duidelijk toch geen goede verbranding en dus moet de tijd straks opnieuw worden gesteld. Kleppen moesten ook bij deze kop flink worden geschuurd maar dat is een karwij voor volgende week de 15e nov. Nu maar eerst de cilinders ontdoen van kool en dergelijke en zorgen dat deze weer netjes schoon zijn.
We kwamen op de zuiger ook het nummer 3404 weer tegen. Betekend dus dat we werkelijk te maken hebben met de nr 3404 motor. Kon namelijk zijn dat dat koperen plaatje eens was verwisseld. Immers de gemeente Rotterdam had diverse schepen met 2VD6 motoren in dienst. En voor de overdracht in 1969 zijn diverse goede onderdelen van andere schepen afgehaald om ons een goed schip te geven. O.a de koppeling en de waterkoeler.
*15-november '03 TOP
Het kleppen schuren is op zich niet zo'n moeilijk karwij. Probleem is hoe doe je dit praktisch gezien. Met een hele sterke magneet bleek dé oplossing te zijn. Door ook de U-vorm was het makkelijk de klep te draaien en op te pakken.
Eerst met grof klep-slijppasta werd de klepzitting geheel dof geschuurd. Niet vergeten de klep regelmatig te draaien daar ook tijdens bedrijf dit gebeurd. Draait men de klep niet regelmatig dan wordt de klep onregelmatig rond en mocht de klep dan iets verdraaien men geen goede afdichting meer heeft. Steeds na een schuurperiode de zittingen schoonmaken en bestuderen of de vlakken regelmatig mat zijn. Vervolgens met een maatje fijner schuurpasta de zitting poetsen. We zijn hier wel een stevig uurtje mee bezig geweest en diverse personen wisselden elkaar af. De luchtklep was prima in orde en hier is niets mee gedaan buiten dan even wat schoonmaken.
De kleppen zelf zijn ook ontdaan van kool en dergelijke zodat straks weer een mooie luchtstroming plaatsvindt.
Met veel zorg en aandacht is er besteed aan het reinigen van de koelwater afdichtingsplaatsen. Immers hier hadden wij nu net de problemen.
Volgende week kan de kop van cilinder 2 weer worden geplaatst.
*Zaterdag 7 februari 2004 TOP
De cilinderkop eindelijk klaar.
De firma Kooyman had goed zijn best gedaan om 2 nieuwe klepgeleiders voor ons te draaien en te plaatsen in de kop.
Hele klus weer om de zware kop aanboord te krijgen.
Hier is goed te zien de 2 nieuwe klepgeleiders. Dan de kop in dat kleine gat naar de machinekamer.
Zo die zitten er weer op.
Ook het verder opbouwen is nog een hele klus. Direct maar nieuwe waterpakkingen maken en de brandstofretourleidingen beter construeren.
Iedere zaterdag een klein stapje verder. Immers de troep verkenners moet ook gewoon doordraaien en dat vergt ook tijd. Is nog geen mei dus we hebben voldoende tijd.
*Afstel gegevens IndustrieAFSTELGEGEVENS 2VD6 (14MB !!) *Zaterdag 27 maart 2004 TOPVorst periode is voorbij dus weer water in de motor. Vervolgens de olie ververst. ook altijd weer even een klein laagje olie onderin Voor het eerst na de demontage de kar opgestart. *AFSTELLEN 3 april 2004 TOPVergroten zie je het nok-as streepje
Tjonge wat een klus is dat.
Klik voor groot; (Edit; 1 aug 2009 gevonden en de sluitring - lag toch onderin Foto1 Foto 2 ) Zo ziet de drijfstang van de 2vd6 er van dicht bij uit (klik op de foto)
Ketting spanner en onder het tandwiel op de krukas.
Dennis kijk een beetje moeilijk. Hier zie je goed hoe het een en ander in elkaar steekt. Ook de centrifugaal gewichten zijn goed te zien. Tja dat krijg je als je snel weer wilt opbouwen. 2 man op precies het zelfde plekje bezig :)) Zo
zit weer in elkaar. Alleen nog de regelstang er aan zetten. Volgende keer nog eens goed de timing meten. Viel mij op dat alle bouten van de lagers van de krukas niet geborgd zijn met een splitpen! De drijfstanglagers weer wel.
Tevens viel mij op tijdens draaien van de motor de smering van de loopwielen op de nok-as niet gelijkmatig is. Zeker bij cilinder 1 wordt bij het wiel van de inlaat klepstang in een straal olie gegeven. De luchtklep en uitlaatklep worden minimaal gesmeerd zeker gezien tov cilinder 2. De zuiger van de beide brandstofpompen lijken mij ook zeer marginaal. Deze worden wel ieder uur met de hand bij gesmeerd. Dit verdiend zeer zeker nog de aandacht.
Ook dit dus laten terug keren in de jaarlijkse inspectie. *Uitlaattemperatuur meting TOPTijdens de zomer hebben we tijdelijk een ander type uitlaattemperatuurmeter geplaatst op cilinder 1 ter vergelijking. Een meter met een kortere meetpen. Tijdens de diverse bezoeken aanboord van andere schepen met een 2VD6 viel mij op de positie van de uitlaatbocht, alle gedraaid t.o.v. die van de ms Fram. Nu werd er wel een keurige uitlaattemperatuur gemeten. Conclusie;er zijn verkeerde type uitlaattemperatuurmeters geplaatst met een te lange meetpen. Goed, wij weten dat nu en we hebben bepaald dat als onze meters 500oC aangeven de motor eigenlijk op 390oC uitlaattemperatuur staat.
|