Heen en Weer VIII
Home Up Sumatra II Heen en Weer I Heen en Weer II Heen en Weer III Heen en Weer IV Heen en Weer V Heen en Weer VII Heen en Weer VIII Heen en Weer IX Heen en Weer X Heen en Weer XIV Heen en Weer XV Heen en Weer XVI Heen en Weer XVII Reder JF Swemmer

 

Home
Up

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

ms Rodrigo d'Adriana 

ex Heen en Weer VIII

ex Padang 8  

 

Heen en Weer VIII , net verkocht -1964

achter een sleper ivm ontbreken van de motor

Padang VIII 16 dec 1902 - 1909
Heen en Weer VIII 1909 - 1964
Rodrigo d'Adriana 1964 - 1974 
Gesloopt 1974
Meetnr: R2264N -link Scheepsligger
Hoofdaandrijving 1: Lóhnis en Co Rotterdam
  2: Industrie 2VD6 1950-1963
  3: Volvo 1964-1969
  4: Industrie 2VD6 1969

Document Gemeente archief Rotterdam 1901-1925:

(volgens verz. Polis 1964  "Rodrigo da Triana")

Dit is de oude Heen en Weer VIII van de scoutinggroep Hilvarenbeek en in 1974 gesloopt.

De Heen en Weer VIII is in 1963 afgekeurd door de Scheepvaartinspectie en op 9 november 1963 als slechtste schip van de vloot uit de vaart genomen. 

De Hoofdmotor 2VD6 uit 1950 in 1963 uitgenomen en geplaatst in de Havendienst V.

 

Het casco is in 1964 verkocht aan de zeeverkennersgroep St. Adrianus  uit Hilvarenbeek. 

Deze bracht het onder de naam "Rodrigo d'Adriana" in de vaart.
Gemeente gaf toestemming tot verkoop in 1964 aan deze scoutinggroep.

Een Volvo hoofdmotor werd geplaatst.
Na uitdienstname van alle Heen en Weer schepen in 1968, kocht de groep

 in 1969 een Industrie 2VD6 motor uit de H&W 12.

De originele 2VD6 die in 1963 uitgehaald H&W8 werd geplaatst in de Havendienst 5.

Deze Havendienst 5 motor (ex H&W8) hebben wij, Fridtjof Nansen,  in 1977 mogen demonteren. 

1 cilinderkop hiervan draait sinds 1987 op de motor van de Fram (ex Heen en Weer III).

De 'Havendienst V' was opgelegd in de Dokhaven en is daar in 1977 gezonken.
Aan boord stond sinds 1964 de Industrie-motor afkomstig uit de 'Heen en Weer VIII'. 

Die motor, bouwjaar 1950, hebben wij FN12 uit het wrak van de
'Havendienst V' mogen halen. Een motor kan vele levens hebben!

Padang 8
 bouwjaar:             1902 in opdracht van K. Borhé & Co.
 bouwwerf:             C. van de Giessen, Krimpen
 afmetingen:          26,75 x 5,45 m
 laadvermogen:    58 ton
 voortstuwing:      16 npk 2-cylinder compoundmachine en Schotse
 ketel met   verwarmingsoppervlak 32 m2 bij 8,26 atm, beide gebouwd door   de firma Löhnis & Co.


 
 Gebouwd voor de firma Bohré als Padang 8 en in 1909
 overgenomen door de rederij Heen en Weer gemeente Rotterdam.
 
In 1950 is schip omgebouwd te fa Boot Alphen ad Rijn.

Dekhuis met stuurhuis geplaatst.

Een 80 pk 2VD6 Industrie-motor geplaatst. 

 

In 1969 gaf de gemeenteraad toestemming voor verkoop van de motor
uit de Heen en Weer XII, die vervolgens in de Rodrigo d'Adriana geplaatst
werd. 

In 1974 is het schip te Oosterhout gezonken, doordat het in slechte
toestandverkerende vlak lek raakte. Na gelicht te zijn, is het
wrak voor de sloop afgevoerd.

 

Krant Juni 1969 waarin gemeld staat dat inderdaad motor H&W12 naar dit schip gaat.

 


Veerpont - "Heen en Weer VIII"  

Heen en Weerbootje Willemsplein 1952.