Heen en Weer III
Home Up Sumatra II Heen en Weer I Heen en Weer II Heen en Weer III Heen en Weer IV Heen en Weer V Heen en Weer VII Heen en Weer VIII Heen en Weer IX Heen en Weer X Heen en Weer XIV Heen en Weer XV Heen en Weer XVI Heen en Weer XVII Reder JF Swemmer

 

Home
Up

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

Ms Fram

ex Heen en Weer III

 

Naam FRAM
ex Namen Heen en Weer III
Bouwjaar 1901(voorjaar)
Werf

werf Bonn en Mees, opdrachtgever Gemeentelijke veerdienst 'Heen en Weer'.

Bouwnr:141

1e hoofdvoortstuwing  Stoommachine 78 IPK  Löhnis en Co Rotterdam
Huidige Hoofdvoortstuwing

1948 omgebouwd naar diesel type;

   2VD6 80 PK Industrie nr 3404

Tevens Dekhuis en stuurhut geplaatst

afgeleverd 29-01-1949.Fa D. Boot Alpen aan de Rijn.

10 feb 1968 afgevoerd ter sloop, was de bedoeling.
4 juli 1969 

verkoop aan Fridtjof Nansen gr 12 á FL 2000,-

 (Als vergoeding  voor het opeisen van het groepshuis 'De Bunker' aan de Slinge t.b.v. aanleg Metro station),

 Het schip is omgedoopt naar ms Fram.

Europanr 02321543
   
april 2003 Status Varend Erfgoed -Registernummer: 2151


---------------
Motor nummer ms Fram 3404;
In het boek motoren register van de fabriek staat,
Nr. 3404, 2VD6, besteller Havenbedrijf afd. Dokken en Veren, Rotterdam, voor het schip HEEN & WEER II, Geleverd op 29-01-1949 (mogelijk een tik fout II ipv III)
--------------------

Heen en Weer III
bouwjaar:                     1901 in opdracht van Rederij Heen en Weer 

                                        Rotterdam

Bouwnummer:              141
bouwwerf:                    Bonn & Mees, Rotterdam
afmetingen:                  23,5 x 5,5 m
laadvermogen:            45 ton
voortstuwing:              78 ipk 2-cylinder verticale compoundmachine en 

                                       stoomketel met verwarmingsoppervlak 31 m2 bij     8,26 

                                       atm., beide gebouwd door de firma Löhnis & Co.

Derde van een serie van drie identieke schepen 1901 in opdracht Rederij 

Heen en Weer.

De basis van het ontwerp ligt bij het stoomveerpont "Sumatra II" welke als bouwnummer 60 heeft bij de werf Bonn en Mees. De tekeningen wijzen uit behoudens de maatvoering van 21x4,65x2,50. Echter HJ vd Brink bestelde in 1984 en 1895 nog 2 Stoomveerponten de Sumatra VI en VII. Deze hebben de maatvoering 23x5x2,60 gekregen en deze zijn identiek aan de overige gebouwde veerponten door Bonn en Mees.

Borhé bestelde er 3 in 1989 als Padang 1,2 en 3, Heen en Weer bestelde er 3 in 1901 als Heen en Weer I,II en III.

 

Het lijnen plan van de Heen en Weer III is ook bewaard gebleven.

Tevens is in Maritiem-Museum Rotterdam een schaal-model van de 3 te vinden uit 1901.


In 1948 werd de Heen en Weer III van een motor voorzien door de fa. Boot te Alphen aan de Rijn. Na de oorlog voer het schip op de lijn Veerkade -
Koninginnehoofd  - Charlois.

Het is in 1963 afgekeurd door de Scheepvaartinspectie maar kon na enige
reparaties tot het opheffen van de veerdienst in 1968 in de vaart blijven.
In juni 1969 is het schip verkocht aan de zeeverkennersgroep Fridtjof Nansen gr12 te Rotterdam, die haar in Fram ("Vooruit" in het Noors) omdoopte. 

Tegenwoordig ligt de Fram in de Koedoodhaven in Barendrecht. 

Elke zomer vaart ze nog op de motor van 1948.
In het Maritiem Museum Prins Hendrik is een eenvoudig model van het schip te zien.

--------------------------------

Wijzigingen ms Fram door de jaren heen;

1969 – achterdoorgang gedicht en 1 deur geplaatst, 

             vooronder/achteronder verbouwd. 

             Vooronder heeft nog enkele originele banken heden.

1971 – lichtmast stuurhuis vervangen  

1972 -  David geplaatst tbv aandek hijsen lelievletten.

1974 - stalen platen over het voordek

1981 – houten dekhuis dak vervangen voor staal

1982 – achteronder verbouwd – kooien geplaatst. Drijfbanken vervangen.

1983 – staalplaten over achterdek en noodluik geplaatst

1986 – cilinder 1 kop vervangen.

1995 - lichtmast stuurhuis vervangen, vooronder stafverblijf vertimmerd

1998 – stalen achterdeur vervangen voor hout, stalen wc-deur vervangen  

             door hout,  2x schuifdeuren vervangen.

2000 – vooronder plafond vertimmerd. BB/SB achter huid zijplaten 

             uitgebrand en vervangen, afdichting schroefas mach.kmr/achteronder, aanvaringsschot achteronder en luik, plaat onder voorondertrap

2001 – nieuwe taatspot roer

2003 – schroefas, steunlagers, galanbussen gerestaureerd.

2004 - vluchtluik voordek geplaatst, nieuwe patrijspoort bussen achteronder 

             en 

2008-  Nieuw stalen voordek, alle ramen vervangen, vooronder opnieuw

            in getimmerd etc.

2009-  2x Cilinder en zuigers vervangen 2VD6 als nieuwe drijfstanglagers

gegoten.

 

**Op KOOPVAARDIJ-Blog is augustus 2013 door hr Bert Lamers een

kompleet artikel geschreven over ms FRAM Al 112 jaar in de vaart!

 

Heen en Weer III -1954 Rotterdam

 

Heen en Weer III -Aan de steiger Katendrecht

 

Heen en Weer III -ca 1910 Oversteek naar HAL.