|
|
Geschiedenis Heen en WeerHeeft u verhalen, anekdotes of foto's ter aanvulling dan graag.17 feb 2007 ex Heen en Weer XV gevonden - ms Aalscholver!Na veel "heen en weer" ge-mail zijn we er uit, de geschiedenis van 5 verkochte Heen en Weer voetveren van Rotterdam. ..een 6e is de geschiedenis nog onzeker van wat daar mee gebeurt is.
Status Heen en Weer vloot anno 2016Precies uit bouw perioden 1898-1901-1902 en 1910 was er tot okt 2014 telkens 1 schip bewaard gebleven. Helaas is de mslb Majo -periode 1889- gesloopt. Heen en Weer 3 - ms Fram 1901, uit de 1e levering van 3 schepen in opdracht van gemeente Rotterdam Heen en Weer 10- ms Boekanier 1902, Ex "Padang 10" uit levering van 10 schepen in opdracht van Bohré. Heen en Weer 15 - ms Aalscholver 1910, uit laatste levering van 3 schepen opdracht Rotterdam. Dit na overname in 1909 van de 10 schepen van Bohré.
-- Heen en Weer 7 -mslb Majo 1898 ,Ex "Padang 2" uit levering van 3 schepen in opdracht van Bohré & Scheffers ** Gesloopt 2 okt 2014 Treffers Scheepssloperij Haarlem.
REDERIJ "Heen en Weer" Gemeente Rotterdam De gemeentelijke veerdienst "Heen en Weer" is opgericht in 1900 en is per 1 juli 1901 met 3 voetveren gaan varen, de Heen en Weer I t/m III. 1909 schepen van Borhé overgenomen en in 1910 opdracht tot 2 extra veerboten laten bouwen identiek aan voorgaande schepen. Heen en Weer XIV en XV. In 1915 Werden nog 2 geheel andere voetveren gebouwd, Heen en Weer XVI en XVII, ook wel de "strijkijzers"genoemd. Dit door hun typische vorm. Locatie Rotterdam, Nieuwe Maas, oever verbindingen middels voetveren 1901-1969. Na hun dagdienst lagen de schepen altijd afgemeerd in de inmiddels gedempte Dokhaven tussen St. Janshaven en Maashaven.
Wagenveren , 5 stuks, opgeleverd 1911-1927 bedoelt om auto's over te zetten. 1 daarvan heeft tot ca 1981 nog dienst gedaan als brandweer boot, het "Blusfort".
Firma K. Borhé & Co Rotterdam De firma Bohré had ook een vergunning voor exploitatie van veerdiensten en voer sinds 1898 met zeker 3 schepen , Padang 1,2,3.
Per 1 januari 1909 werden de diensten en de 10 schepen van Bohré overgenomen. Uit de verhalen
bleek dat Bohré het niet zo nou nam met de verzorging en financieel bewind. en de 5 wagenveren welke zijn gebouwd door Bonn en Mees
Firma H.J van de Brink te Katerdrecht Op de website Maritiemdigitaal.nl is zowaar de bouwtekening van de Schroefstoomboot No 60 'Sumatra II' te vinden. Uit deze tekening blijkt dat ontwerp identiek is aan de opvolgende opgeleverde veerboten. Hooguit de maatvoering is iets vergroot.
Tevens blijkt dat reeds in 1892 er een veerdienst reder H.J. van der Brinkt te Katendrecht was. Deze heeft bij Bonn en Mees 3 Stoomveerboten laten bouwen. Aangezien in maritiemmuseum de oudste uit 1892 de bouwtekeningen zijn bewaard gebleven en Borhé als ook Heen en Weer de schepen identiek zijn neem ik aan dat de schepen Sumatra VI en VII ook identiek waren. Te zien is ook dat 1894 de maatvoering is vergroot van 21m lengte naar 23m. De Heen en Weer III is dus onder bouwnummer 141 gebouwd en voorjaar 1901 opgeleverd.
Ombouw Project Heen en Weer voetveren Na 1948 werden de schepen omgebouwd en verdieselt bij de firma Boot te Alphen aan de Rijn. De schepen werden voorzien van een dekhuis en een Industriemotor als voortstuwing.
De Heen en Weer I, is nooit omgebouwd tot diesel en heeft na 1948 tot 1969 dienst gedaan als
kantine onderkomen voor het personeel van de veerdiensten. NOOT: Betreft lengte maten verschillen t.o.v. de Meetbrieven. Verschil zit hem in de overhangende kont van de schepen. Oude lengte maten is de waterlijn, de ca 1m langere maten in de meetbrief de werkelijke scheepslengte overall.
Uit de archieven van Werf Bonn en Mees Rotterdam (gevonden 2013) blijkt:
*Van de overige veerschepen is bekend;.
Uit gemeenteraad 13jan1908 stuk nr.52 blijkt de vloot Bohré in 1908 te bestaan uit.
Wat is er gebeurt met de 5 verkochte Heen en Weer's.Van alle Heen en Weer 's zijn er 5 verkocht door de gemeente. Zover bekend
Padang II is in 1936 verkocht als Lotus (meetbriefnr: R9895N) en uiteindelijk de mslb Majo geworden, gesloopt 2okt2014. Scheeps geschiedenis geeft aan oorspronkelijk Heen en Weer VII geweest. Padang II -> Heen en Weer VII. Afmetingen 24,68x5,58m.
Padang VII is op 26-6-1939 verkocht als Hegejo (Meetbriefnr: R12245N) 6159 B Rott 1939 aan NV. Sine Labore NiHil te Rotterdam (Latijn: "Zonder werk krijgt men niets") Op 8-1-1940 verkocht aan NV. Passagiersboot Sine Labore Nihil te Rotterdam. (bedrijfsnaam wijziging). Op 24-3-1942 verkocht aan Reder JF Swemmer, naamswijziging niet vermeld, vermoedelijk JAFRE (nr?) daar overige schepen Swemmer alle JAFRE (nr) genoemd waren. *Welke Heen en Weer dat geweest is?
Padang 12 is op 20 juni 1946 verkocht aan Reder JF. Swemmer en hernoemt JAFRE III, in 1949 verkocht zie Meetbriefnr: R16850N.-kaart is nog niet digitaal. *Welke Heen en Weer dat geweest is?
De archieven Scheepsmetingen geven niet aan de naamswijziging overgenomen schepen (1909) naar de naam Heen en Weer nr. Geen enkele Heen en Weer is daarin te vinden als wijziging Padang naar Heen en Weer nummer.. Wel zijn 2 Heen en Weer's opgenomen en wel de Heen en Weer VIII als ex Padang VIII en de Heen en Weer X als ex Padang X. Laat nu deze schepen zijn verkocht in 1964 resp. 1969. Daar en tegen missen dan de Heen en Weer III VII , XV enkele Padang schepen waarvan ik niet de nummering weet, welke ook verkocht zijn. Vermoedelijk vond Gemeente Rotterdam het overbodig tijdens overname 1909 deze te meten daar ze toch reeds in bezit overheid zijn?
Heen en Weer III is in 1969 verkocht als ms Fram, in 1976 1e meeting gedaan nummer: R39684N. Nieuwe meetbrief 1993 onder HN4179 met brandmerk 21543 B R 1994 en verlengt op 27jan2009.
De Heen en Weer III, huidige Fram, is in 1901 direct voor de gemeente gebouwd, de Rodrigo d'Adriana en Padang 10/Heen en
Weer X, huidige Boekanier aanvankelijk voor Bohré, beide in 1902.
mslb Majo is uit gegevens gebleken óók een Heen en Weer te zijn uit 1898 bouwjaar-oplevering zal 1899 zijn geweest wat blijkt uit de scheepsarchieven. Deze Heen en weer is reeds in 1935 verkocht en verbouwd. In 1937 weer bekend onder de naam LOTUS. Gesloopt 2okt 2014 te Treffers Haarlem.
De vermoedelijke Heen en Weer 14 heeft nog enige dienstjaren gehad na de opgeheven dienst op de Nieuwe Maas. (**of toch de XV en daarom mist deze haar dekhuis?) Het schip heeft enige tijd gevaren ter hoogte van de kop Voornsesluis, voormalige locatie "de Olifant" ("de Olifant" later verplaatst naar Charlois-Rotterdam). Het veer heeft daar een veerdienst onderhouden en was ontdaan van het dekhuis zodoende kon er een of 2 auto's mee vervoerd worden. CompleetDe geschiedenis van de Heen en Weer schepen van Rotterdam is nu redelijk compleet. anno 2016 zijn van de 16 schepen er nog 3 in de vaart. ex Heen en Weer III (1901) - ms Framex Heen en Weer X (1902) - ms Boekanierex Heen en Weer XV (1910) - ms Aalscholver
hr J. Brolsma (archieven RotterdamsHavenbedrijf), W. Biemans (documentatie firma Boot) scouting Hilvarenbeek (geschiedenis H&W 8) scouting Oranje-Blauw (geschiedenis H&W 10) scouting Fridtjof-Nansen (geschiedenis H&W 3) J van Bokhorst (geschiedenis H&W 7) www.lvbhb.nl -database Liggers Scheepsmetingen WWW.ROTTERDAMMERS.NL (geschiedenis veren) *Meer op; WWW.ROTTERDAMMERS.NL; -Het Katendrechtse veer, tot 1911 -De wagenveren Katendrecht/Veerhaven en Charlois/Parkkade, 1911 tot 1946 -De heen-en-weer bootjes - 1900 tot 2002
|