|
| *Historie Heen en Weer -Bouwjaar gegevensGeschiedenis Veerdiensten RotterdamIn de loop van de 15e eeuw begon Rotterdam met een veerdienst op Katendrecht, eerst roeiend en later zeilend. In de bloeiperioden van de 'grondheerlijkheden' Katendrecht en Charlois was er behoefte aan een oeververbinding met Rotterdam. Karel de Stoute had de rechten over de rivieren en daarmee over het veer. Het veerrecht van Karel de Stoute werd in 1471 succesvol betwist door het stadsbestuur van Rotterdam. Pas in 1599, toen Rotterdam de eeuwige erfpacht kreeg, spreken oude stukken weer over het veer. Tijdens de Franse Revolutie (1789-1795) kreeg de veerdienst zelfs internationale bekendheid doordat de “postkoetsensneldienst” Den Haag – Parijs er intensief gebruik van maakte en daarbij een onmisbare schakel vormde in het verkeer door het Franse Keizerrijk. De zeilpont was een platboomd vaartuigje met zware beweegbare
kleppen aan de voor en achtersteven. Bij vertrek werd de pont moeizaam de rivier
op geboomd en eenmaal op stroom gekomen, werden de zeilen gehesen. 1759_zeil Pont vanaf het Pontgat is de Veerhaven naar Katendrecht
Aankomst Katendrecht zijde in vol tuig
Ca 1830 stoom veerpont vertrek va Veerhuis. De oeververbinding is in de loop der tijd veel veranderd. Het begon met een zeilpont. In 1828 begon een stoomboot de verbindingen te onderhouden. 1862 Vanwege de vorm en lage ligging op het water kreeg deze raderboot de bijnaam 'De Platluis'. Rotterdamse haven was medio 1866 reeds een belangrijke doorvoerhaven. De bereikbaarheid te water was niet optimaal door verzanding van de rivier en zo startte men op 31 okt 1866 met uitgraven vaargeul en ontstond de "Nieuwe Waterweg". Dat nam 6 jaar in beslag en daarna nog eens 13 jaar baggeren om voldoende op diepte te brengen. Toen de eerste Willemsbrug in 1878 in gebruik genomen was leek dit het einde van het veer. Maar eind van de 19de eeuw hervatte eerst particulieren en gemeente Rotterdam zelf in 1901 gestart met 3 veerschepen. Tot 1878 werd ivm de zeilende scheepvaart een brug als een grote belemmering beschouwd. Na 1885 groeide de Rotterdamse haven explosief en met de overstap naar Zuid met de uitbreiding naar Feijenoord, aanleg van de Rijnhaven 1887-1893, de Maashaven 1898-1905 en Waalhaven 1907-1931.
1892 Heeft H vd Brink te Katendrecht met schip "Sumatra II" een gelijkend veerpont als opvolgende 1894-1895 veerponten Rotterdam. 1898 bestelt fa. Bohré 3 identieke schepen als vd Brink. 1901 bestelt gem. Rotterdam 3 identieke schepen. Welke nog meer particulieren is nog in onderzoek, ad dec 2013.
1899 Leuvehaven - veerpont komt aan rechts onder
Door wantoestanden bij fa. Bohré werd deze de veervergunning afgenomen in 1909 en alle schepen genaamd Padang met een nummer overgenomen door Rotterdam Rederij Heen en Weer afdeling Dokken en Veren. V
Met alleen wat zeilende overzet pontjes en een Willemsbrug 1878 is dat te weinig, vandaar de grote hoeveelheid aan geleverde veerponten voor Rotterdam om Noord en Zuid goed te kunnen bedienen van vervoer. Als ook later de Wagenveren vanaf 1911.
In 1942 kwam de Maastunnel gereed met Fiets/voettunnel welke ook nog niet voldoende was. Het veer tussen de Willemskade en Katendrecht kwam wel te vervallen bij de openstelling van de Maastunnel voor verkeer.
1965 de van Brienenoordbrug. Hoewel in de jaren 30 al gedacht werd in een rijkswegenplan aan een brug ten oosten van Rotterdam, werd de brug pas in 1 februari 1965 opengesteld voor verkeer..
Toen vanaf
1968 de
metro instond voor een snelle verbinding tussen noord en zuid. En met deze openstelling Metro Rotterdam-CS - Slinge konden dus alle veerdiensten gestopt gezet worden.
1968 6 februari Het Vrije Volk , artikel "Zonder Katendrechtse veer is Maaskant straks niet meer wat het was".
Hoewel in augustus 1971 nog even 2 weken de Spido van P.Smit op HAL - Katendrecht met schip Vondelingenplaat (4) [huidig nog in de vaart als "ms Chimpanschip" Beekse-Bergen] een veerdienst onderhield. De Katendrechters waren even blij en hoefde niet meer de soms 45min durende Tram- bus rit maar in 10 min naar de overkant met Pontje.
|