Rigoletto 58 3d
Home Up 2514 2531 796A 518HU 521A BX115U BX290U BX321A BX410A-FM BX510A BX511A BX724A BX998A B1X65U B3X92A B4X11A B5X84A HX553A H4x92A Erres RA626 KY537 NSF H218X Diverse 4097 stereo Graetz 517K Rigoletto 58 3d SA8013A Blp-2640 Braun 77 UKW SE-15 Canada ITAX-Antenne Grundig-997

 

Home
Up
Elektrostaten

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

 

 

Normende Rigoletto 58 3D (1957)

 

Normende Rigoletto 58 3D nr 7292 (18-okt-1957)
Buizen ECC85 ECH81 EF89 EABC80 EL84 EM84
Voeding 110-240V (50W bij 220V)
Luidsprekers 1 dynamische; 2 hoge tonen elektrostaten
Kast 560 x 345 x 265 mm Hout
In de collectie april 2004
Restauratie staat gedeeltelijk alleen elektrisch
link Radiomuseum.org 
Schema Zie Normende Traviata site Radiomuseum.org

 

 

De radio werd meegenomen bij aankoop van een BX520A welke ik nodig had voor restauratie van mijn exemplaar.

De Rigoletto verkeerd enigszins in een erbarmelijke staat en er was in het verleden al eens in gerommeld.

 

Info type;

Deze radio is in 3 uitvoeringen gemaakt alle met het zelfde chassis.

- Rigoletto 58

- Traviata 58

- Condor 58

 

Alle 3D sound waarvan alleen de Rigoletto Elektrostaten heeft. De 2 andere type hebben gewone dynamische hoge tone luidsprekers.

 

 

Restauratie;

Voorlopig alleen elektrisch.

-De luidspreker bevat nog een 3e deel van haar conus,

-de 2 elektrostaten werken niet,

-AM werkt niet,

-algeheel geluid sterk  vervormd en zacht.

 

Eerst werden alle ERO condensatoren vervangen.

Na uitwisselen EL84 en tijdelijk vervangen eindtrafo was er nog geen verbetering.

Bestudering en meting leverde op dat de rooster weerstand EL84 een 740 Ohm bleek te zijn i.p.v. 1k5 Ohm volgens schema. Vervangen was de oplossing.

Het defect aan de AM bleek onverwacht te zitten in gebroken draden van de spoelen op de ferrietstaaf.

 

Ik moet nog eens even zoeken of ik nog een hoofd luidspreker heb die past.

 

Voor de reparatie van de elktrostaten zie link.