BX998A
Home Up 2514 2531 796A 518HU 521A BX115U BX290U BX321A BX410A-FM BX510A BX511A BX724A BX998A B1X65U B3X92A B4X11A B5X84A HX553A H4x92A Erres RA626 KY537 NSF H218X Diverse 4097 stereo Graetz 517K Rigoletto 58 3d SA8013A Blp-2640 Braun 77 UKW SE-15 Canada ITAX-Antenne Grundig-997

 

Home
Up

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

 

Philips BX998A 1955

BX998A.jpg (35092 bytes)

Philips BX998A nr: E 34384  
Buizen (16x) EBF80 (2X) / ECH81 / EF80 / EC92 / EF89 / EF85 / EAA91 / ECC83 / EBC41 / PL81 (2X) / EL84 / EZ80 (2X) / EM34  (& OA50+OA72)
Banden

MG     185  -  580   m (1620 - 517 kHz)

LG      870  -2000    m (345 - 150 kHz)

KG-3   57,5 -  185   m(5,2 - 1,6 MHz)

KG-2b  20   -   59    m (15 - 5,1 MHz)

KG-2a  11,3 -  20,4  m (26,5 - 14,7 MHz)

FM-2    3     -    3,34 m (87,5 - 100 MHz)

FM-1    3     -    3,34 m Stille afstemming

Luidsprekers

9758A Z= 700 Ohm (10W)

9768M Z=     5 Ohm (3W )

M.F. AM = 452 kHz  /  FM = 10,7 MHz
Afmetingen 710 x 440 x 317
Bijzonderheden

Motor-control schakeleenheid

MG 1 voorkeuze mogelijkheid

knop fijn regeling KG band 1 en 2

Stille FM met zeer goede kwaliteitsweergave

aanschaf feb 2003
Meer gegevens Web Gerard

Verder is dit een bijzonder flinke radio die genoemd mag worden.

Deze radio is een echte BI-Ampli. De hoge-tone versterker bestaat uit een ECC83 en een EL84. De lage tone versterker bestaat uit de EBC41 en 2x PL81 welke als balansversterker staan.

Voor de bediening van de diverse elektrische organen wordt gebruik gemaakt van maar liefst 16 stuks touwen.

De knop om het oog EM34 bedient de rotatie van de ferriet- antenne.

Mijn kast heeft de afgelopen jaren het kennelijk zwaar gehad. Er zitten flinke beschadigingen op, maar na een flinke poets beurt kan hij er wel mee door.

Reparatie: feb 2003

Na eerst de radio uitgekast te hebben eerst de stofzuiger er doorheen. Bij inspectie bleek er al eens in gerommeld te zijn. De EZ80's zijn vervangen door de booster-diodes EY80. De ronde eindtrafo van de hoge-tone is vervangen door een standaard trafo en rond de EL34 is ook het nodige vernieuwd.

Wel dit alles mocht niet baten want het "kraakte" nog behoorlijk. Eerst werden natuurlijk de diverse condensatoren verdacht. Uit eindelijk bleek de pertinax buisvoet van de EL84 het probleem te zijn.

Reparatie: feb 2005

De vorige reparatie van het touwwerk was nog niet geheel naar mijn zin.

Deze functioneerde slecht en nog erg veel slip. Vooral de beide tonen, Bass en Trebble, waren erg slecht te regelen. Na opnieuw uitkasten en grondig reinigen van de potmeter assen loopt de zaak nu wel goed.

Ik had de originele uitgangstrafo (A3.169.72.0) georganiseerd voor de EL84 trap (zo'n ronde).

Helaas....die sneuvelde direct, vreemd ik had hem goed gemeten voor het monteren. Na opstarten sneuvelde hij vrijwel direct. Alle C's vervangen rond de EL84 en weerstanden nagezien. Opgezocht een uitgangstrafo die origineel ook in een EL84 trap thuishoort. De vorige nieuw geplaatste op de foto meten toch net iets anders Ohms. Kennelijk bleef deze daarom wel enigszins functioneren. (type nummer niet te lezen)

Enfin, de hoge tonen zijn wel een stuk luider en helderder nu.

De voeding ook maar direct aangepakt. Men had hier 2 stuks EY80 i.p.v. EZ80's geplaatst, daarbij ook de 2 serie weerstanden origineel weer geplaatst. Men had er wel een rommeltje van gemaakt. Ik had zowaar 2 originele groene 150 Ohm weerstanden van precies het formaat.

Ziet het er allemaal weer netjes uit.

Stille FM;

Tja de naam zegt het al, erg stil op die band...

De bedoeling van deze functie is dat de ruis tussen de zenders wordt onderdrukt, ook de kwaliteit van het geluid zou hier een stuk beter moeten zijn. Echter bleef buiten 1 erg sterke lokale zender stil op de FM band..

Het probleem zat hem niet in B7, de EF85, ruisonderdrukker maar 1 trap ervoor B6 de EBF80. Deze was net wat te zwak kennelijk geworden om deze functie goed te laten functioneren.

 

 

Het interieur:

 

klik voor vergroting