|
|
Philips 796A "Sonate" (1936)
Zo was de radio eerst. opm.; de zwarte puntjes op het hout op de foto zijn verf spetters en gelukkig geen houtworm gaatjes!
Restauratie foto'sNostalgieOver het monoknop systeem
Op de site van John valt te lezen dat mijn radio met de A-serie (4V) buizen duidt op de eerste serie 796A bij introductie. Later is dit type uitgevoerd met de E-serie (6,3V) buizen.
Bijzonder is dat de radio geschakeld kan worden voor "net-antenne". Het 220V-net wordt nu ook als antenne gebruikt. Voorheen werd veel gebruik gemaakt van bekabeling op houten palen buiten op straat. Hierdoor mogelijk ook als antenne te gebruiken.
Op dit deelschema wordt de antenne spoel via C26 op 1 van de ingangen netspanning geschakeld. De lange lip van de schakelaar sluit de ingang af. **klik op de foto's voor vergroting. Van voor de restauratie: En hij is KLAAR. juli 2004.De Restauratie
Zoals de 1e foto aangeeft vroeg de radio ernstig om aandacht. De radio had zijn werkloze jaren in een schuur versleten en dat was te zien. Bij het opstarten bleek er wel geluid in de radio te zitten. Maar deze radio verdiend meer dus werd gestart met restauratie.
Hulp kwam er bij de kast. Deze is namelijk gepolitoerd en dat is een klus voor kenners. En dus is dit door een vakman prachtig gedaan.
Het chassis heb ik ontdaan van het vele stof en de buisvoetjes en pennen gereinigd.
De luidsprekerplank met het doek heb ik met water pet een sopje gereinigd. De kleur maar zeker ook de glans is weer teruggekomen. Helaas de water vlek is wat blijven zitten maar dat valt mee.
Besloten werd om niet alleen de teercondensatoren zomaar te vervangen maar ook uiterlijk origineel te laten uitzien. Bij jaren 50 radio's vervang ik ze gewoon voor nieuw.
Middels het schema werd de radio ontdaan van zijn c's. En tja vele hadden een lekweerstand van minder dan 2 mega-Ohm wat dus de werking van de radio te wensen overlaat. De 2 50 uF elko's werden ook uit hun hulsje gehaald. Ze waren nog wel op waarde maar dat had vast niet lang meer geduurd.
De schaalkap heb ik ook geheel gedemonteerd en gereinigd. Dat ging deels wat mis. Nadat ik het bakeliet netjes had gepoetst met Brasso wilde ik in een afwassopje de zaak ontdoen van rest poets. Dat ging fout! Het bakeliet sloeg geheel dof en ruw uit, paniek alom. Na vele uren poetsen heb ik de zaak weer netjes glad kunnen krijgen.
In het chassis waren een aantal draden wel heel erg verbrokkeld. na een zoektocht in mijn oude draden doos werd oud draad gevonden met nog echt rubber als mantel. Zo heb ik dus ook betreft dit detail de zaak netjes proberen te houden.
De tone potmeter bleek geheel vast te zitten. Dit heb ik opgelost door er heel voorzichtig een heel fijn gas penbrandertje op de as te zetten. Hierdoor smolt het oude dikke vet los en kwam er weer beweging in.
Verder alle bewegende delen schoon en weer van vet voorzien.
Een gepruts is het wel zo'n chassis restaureren en zeker veel geduld is nodig. Alles zit op en door elkaar en bij het vervangen de C's heb ik daarom systematisch deel voor deel de zaak vervangen. Het schema wat ik in bezit heb is helaas van erg slechte kwaliteit en ik kon daar niet 100% op vertrouwen.
De kast is door een bekende weer origineel gepolitoerd wat het uiterlijk extra mooi maakt. Lakken was een optie geweest maar dan zou nooit de juiste glans zijn ontstaan. Petje af hoe mooi die kast geworden is.
Wel een hele klus maar resultaat is er. De radio speelt weer uitstekend.
** Nostalgie
Leuke foto uit een TV programma "andere tijden". In mei 1943 moest een ieder zijn radio inleveren.
Nu staat er op de onderzijde van mijn radio met potlood het nr 144 855, zou dat het inlevernummer zijn en dat daarmee later de radio is teruggekomen? Wie zal het zeggen....
----- Ik dacht even dat ik te maken had met een G2504 van valvo maar de website van John Hupse bracht uitkomst. Blijkt toch een AZ1 te zijn. Klopt het weer. (klik op de buis voor John's info)
Over de Mono-knop:Detail foto Piet Blaas & Werking uitleg
|