Na de Winter
Home Up Winter klaarmaken Na de Winter Koelwater Pakkingen Nokkenas-olie Oliekoeler bonken waterleiding verstuivers reinigen Cilinders plaatsen Keerkoppeling

 

Home
Up

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

 

Na de Winter vaarklaar maken

Zo medio maart en de vorst lijkt voorbij gaan we de zaak weer opstarten.

Dit doen we in ieder geval ruim voor de eerste vaartocht.

Daar dit alles enige tijd vergt,  vooral zorgvuldigheid en met name een veilige prettige vaart waarborgt.

Ik heb het met nam over de hoofdmotor. Ieder schip heeft verder zo de eigen diverse andere zaken die nagelopen dienen te worden voor de vaart.

Zoals aggregaat olie verversen en op water zetten, WC, drinkwater etc.

 

Deze handleiding als normale jaarlijkse vaarklaar maken.

Later een hoofdstuk groot onderhoud na ca. 5 jaar of na ca. 3000 vaaruren

 

Nodig;

- 40 liter motorolie "Gardinia 30"

- 10 liter "80W90 tandwiel" i.v.m. antischuim toevoeging 

- rubber pakking matten

 

Procedure:

Controleer steeds bij iedere opengehaalde flens de status van de pakking en flenzen.

Indien hard geworden of platgedrukte pakkingen dan lees hoofdstuk "pakking slaan".

Bij twijfel vervangen.

 

Bij aandraaien flenzen, echt waar vast is vast, meer is niet nodig.

 

1: Buitenboord systeem

- Beide onderleidingen koelwaterpompen aansluiten.

- alle kranen waterpompen sluiten

- Oliekoeler, links flens dichten, rechts aftapplug plaatsen

- leiding onder vloerplaat dichten

- wierbak c.q. waterfilter dichten

- controleren loop vanaf de standpijp en volg de leiding tot aan de uitgang in het schip.

 

2: Interkoeling

- laat op de koppen de beide flenzen nog even los staan!

- dicht de beide cilinderkranen

- monteer leiding weer op de interkoeling pomp

- plaats de rubber driehoekring met enig vet in de interkoeling

- plaats interkoeling wisselaar deksel en sluit leiding aan

- controleer alles nog een keer

- vul nu via expansie reservoir met schoon water het systeem.

nu doordat op de koppen nog de flenzen openstaan kan de lucht uit het systeem.

Draai ze wel op tijd weer vast indien hier water uit loopt.

- bekijk of alle flenzen dicht zijn en geen water lekken.

** Controle;  controleer de V-snaren interkoeling waterpomp

 

- Nu pas buitenboord waterkraan openen en controle op lekken rest systeem.

Dat kon niet eerder i.v.m. de interkoeler die nog open lag.

** Controle; Beide koelwaterpompen

- indien een of beide koelwater pompen nu lekken langs hun zuigers is er wat mis met de manchetten - zie daarvoor koelwaterpompen.

 

3: Motor en direct controle daarvan.

- open de olievuldeksel van de oliekoeler (los op laten liggen)

- neem weg de olieaftapbout (rechts onder de oliekoeler)

- Indien deze leeg is pomp je middels de voorsmeerpomp de olie uit het carter via de aftap leiding, na deze pomp en kun je zo het carter ontdoen van de meeste olie.

- open de deksel van het oliefilter

- open de aftapleiding van dit oliefilter

- open beide carter deksels.

** Controle 1; inspecteer de deksel onder randen op glinster van witmetaal

Dit kan duiden op een defect kruklager en dan extra controle hierop.

 

- Zet eerst vliegwielzijde Cilinder 2 de zuiger in bovenste stand.

** Controle 2; Inspecteer het olierooster op onrechtmatigheden

- neem onder in het carter het filter weg wat over de goot ligt

- Zet van cilinder 1 zuiger boven in en neem het filter weg

- Neem alle olie weg hier. OOK geheel onder de kettingruimte.

Dus kruip in de motor, richting de ketting, men kan daar onder komen via de geul.

**Controle 3;  Verzamel het laatste beetje olie in een glazen pot en laat paar dagen bezinken. Let op glinsteringen van witmetaal - is kruklager slijtage of defect.

- Was met doek gedrenkt in gasolie het gehele carter uit

Goed ook onder de ketting daar verzameld zich de meeste drek.

**Controle 4; Inspecteer ook die drek op losse onderdelen, moeren, ringen bouten etc.

Is geen grap ik heb daar al eens zaken in gevonden

- Droog met droge doek het carter, immers geen gasolie plassen achterlaten!

** Controle 5; Inspecteer binnenzijde carter

        - moeren nog vast

        - splitpenen alle nog aanwezig

        - steek een balk onder het stoterstang lager en deze zo op speling controleren.

Dan wel zuiger in bovenste stand zetten dan is de mogelijke speling het grootst.

         - Nu toch zuiger in bovenste stand inspecteer de cilinderwand op strepen

        - zo ook andere cilinders

- Plaats beide olieroosters na reiniging weer terug

- neem oliefilter uit de oliepot en na reiniging deze weer plaatsen -openlaten

- sluit de aftap van de oliepot

- sluit de aftap van de oliekoeler

- Vul de oliekoeler met "Gardinea 30"

- Vul de oliepot

- vul carter tot net aan het rooster

** Controle 6: Inspecteer smeerolie kanalen en lagers

        - Pomp met de handvoorsmeerpomp de olie goed op druk

        - inspecteer alle lagers tot dat daar zeker en vast olie uit druipt

* krukas lagers

* krukdrijfstang lagers

* boven in de zuigerpennen

* controleer met name ook de leidingen OP de drijfstangen op lekkage

- open de aftap van het smeerapparaat (kopzijde korte kant schroef)

- demonteer de deksel, voorzichtig met die pennetjes recht omhoog afnemen.

- reinig de bodem van het smeerapparaat

- plaats deksel, aftapschroef en vul opnieuw af

- drup olie op de slinger

**Controle 7; Smeerapparaat werking

- slinger en vergewis je er van dat beide cilinders op beide kanalen voor én achter olie krijgen. Daarvoor zuiger in bovenste stand zetten.

- controleer smering naar excentriek van de waterpompen

- Neem van smeerapparaat de drijfstang los.

- beweeg met de hand met kleine stappen de hendel en vergewis ervan dat de slinger bij iedere slag ook echt rond gaat. Maak een aantal rondes. Kan zijn dat kogeltjes niet goed meer werken en dus de slinger blijft hangen op punten. Dan is revisie slinger nodig.

- plaats drijfstang terug

**Controle 8: Drijfband Luchtcompressor en snaren Dynamo

- Tap olie af van luchtcompressor 

- Vul opnieuw af met "Gardinea 30" tot boven pijlschaal is breikt

** Controle 9: controleer speling wielen luchtcompressor.

 

- Neem verstuivers uit en reinig deze als ook controle zie "Verstuivers reinigen"

- Plaats verstuivers

** Controle 10; Controleer de klepspeling 

- smeer de regelstangen 

** Controle 11; Controleer de soepelheid van bewegen regelstangen

Zit hier een zwaar punt in dan is kans op op hol slaan van de motor.

 

4: Keerkoppeling;

- Verdraai keerkoppeling tot bronzen aftapbout boven zichtbaar is

- neem aftapbout uit

- verdraai keerkoppeling tot dat je olie ziet lopen (weet je hoeveel er nog in zat)

- verdraai telkens tot bijna onder aan

** controle 8; vang laatste beetje olie op in glazen pot en laat paar dagen bezinken

- aftap bout weer boven zetten en vullen met 80W90 tandwiel olie i.v.m. antischuim.

- Verdraai steeds de koppeling tot even onder het midden.

Indien even onder het midden olie uitloopt is de koppeling voldoende vol.

- Breng de aftapbout met koperen afdichtring weer aan.

**Controle 9: Controleer druklager op speling.

Voor en achter het lager achter de koppeling zit een zogenaamd druklager.

Met opsluit ringen wordt dat lager op de plaats gehouden.

Indien dit los zit of te veel speling heeft kan de schroefas de koppeling in of uitgedrukt worden.

 

5 Mechaniek;

Voorzie het hele mechaniek van olie en vet.

- Regulateur van boven af helemaal volgen tot aan de motor

- Koppelingshandel van boven helemaal tot aan de koppeling

- roerinrichting van stuurrad tot aan kwadrant tandwielen en lageringen

** Controle 10; Inspecteer alle verbindingen en lageringen.

Ook schroefas lagering op speling en vastzitten controleren.

 

6 Eerste start en test;

Volg de start procedure met extra zorg.

Start de motor en laat tot 40 C op de koppen warm lopen.

Controleer gehele machine;

- lopen uitlaat temperatuur gelijk op

- lekken er geen waterkoppelingen

- lekken de beide waterpompen niet via de zuigers

- Let op olie druk (Koud ca 1 Bar, Warm ca 0,5-0,7 Bar)

- Let op Expansie waterniveau, dit kan nu gaan zakken door het wegraken van evt.

nog enig lucht in de leidingen.

 

* Loopt de motor op 1 cilinder, draai dan even de schroef schuin boven op de brandstofpomp even open tot er gasolie uit loopt.

Nog niet, dan even de verstuiver ontluchter even opendraaien tot ook hier gasolie uit loopt.

Als de motor onrustig blijft lopen, te zien aan de bewegelijke regelstang, dan is de pompopbrengst van de cilinders niet gelijk.

Motor uitzetten en procedure afregelen Brandstofpompen volgen.

 

Lijkt alles op orde en motor 40 C.

Dan schip goed extra vast leggen met trossen.

- In de vooruit zetten en toeren opvoeren. (Nooit in VRIJ toeren maken!)

- Tot aan halve kracht steeds controle 

temperatuur, 

lekkende leidingen, flenzen etc.

Laat zo de koptemperatuur oplopen tot 50 C.

Nu vollast en op waterlekkage controleren, temperaturen en drukken.

Controleer indien nu enig toeren wisseling is, het slippen van de koppeling.

Stel zo nodig de koppeling wat bij middels de stelring te vinden tussen de klauwen van de koppeling. Ring iets in draaien.

Dat alles in orde, toeren afnemen.

 

Controle koppeling achteruit.

Zet koppeling in achteruit, maak toeren en controleer op slippen van de remband.

Zonodig bijstellen. Zie ook Keerkoppeling

 

7: Proefvaart

Voer normale controle schip uit voor de afvaart.

Trossen los

Vaar tot aan 50 C koptemperatuur, dan volle vaart een flink stuk ca 1/2 - 1 uur.

Controleer ook nu weer alle koppelingen, drukken en temperaturen.

- Max. kop temperatuur is 60 C

- Max. uitlaat is 390 C (afhankelijk belasting motor - 500 C is stoppen en zorgen maken) ms Fram heeft verkeerde uitlaatmeters en staat in vollast bedrijf op 550C

wat overeen komt met ca 400 C.

- Oliedruk warm is 0,5-0,7 Bar (beetje afhankelijk ouderdom olie)

 

**Controleer Lucht aanzet leiding - is deze warm/heet dan lekt de lucht aanzetklep en dient direct hersteld te worden. Dat is gevaarlijk bij starten!

Lucht bijdraaien en op werking controleren.

Bij terugkomst en aanmeren, motor op 40 C laten komen en afzetten.

 

Een goede jaarlijkse opstart voorkomt onnodig problemen en schade.

Indien dit alles goed gaat ben je gereed voor een vaarseizoen.

 

8: Verzorging tijdens de vaart

Ook minstens 2x per jaar de motor een 2 a 3 uren op vollast laten draaien is een behoud van je motor.

Zo wordt de motor goed heet en de zuigers, kleppen van vet en vuil goed ontdaan.

Heel slecht is de motor uren lang stationair laten draaien, de motor vervuild extreem.

- Kop temperatuur 40 C = gereed voor de vaart 1/2 kracht max. .

- Kop temperatuur 50 C = gereed voor vollast

- Kop temperatuur 40 C = gereed voor stop na langdurige vaart.

** Lees minstens 1x per jaar het instructie boek Industrie (7mB) door.