|
|
Plaatsen van cilindersVoor dat je van plan bent om cilinders te gaan demonteren is het verstandig de huidige positie van de cilinders af te krassen op de motor. Of indien mogelijk 2 paspengaten te boren wat ook wel werd gedaan in het verleden. Hiermee is met herplaatsen eenvoudig met 2 paspennen de cilinder exact weer op de originele plaats te krijgen zonder ingewikkelde meet toestanden. Daar wij 2 geheel andere cilinders hebben geplaatst was afkrassen nu zinloos.
Bedenk dit zijn hand gemaakte motoren en dient dus ook rekening mee gehouden te worden met in lijn zetten van de cilinders. De ruimte van de bus in de motor als ook de ruimte in de bussen van de bouten, geven genoeg variatie om de cilinders te bewegen naar de juiste positie. Dit is van zeer groot belang daar anders de zuigers niet zuiver kunnen lopen. Verder dient de luchtaanzet klepstang netjes vrij en recht voor zijn werk te staan. PakkingVoor pakking gebruikt men eenvoudig wat pakpapier of oude zeekaarten. Leg deze over het pasvlak van de cilinders op de motor. Als het goed is heeft men al vuile olie handen en kun je nu mooi wrijvend over het papier de zaak overnemen op het papier.
Hartlijnen van de motorProbleem leek even het opzoeken van het hart van de krukas. Nu had ik al reeds zorgvuldig de motor ontdaan van vet en oude verf. Was me ondanks dat niet eerder opgevallen maar bij inspectie van een mogelijk centerpuntje vanaf de fabriek bleek dit zowaar keurig het geval. Een hele gecenterde hartlijn van voor naar achteren en dwars keurig hartlijnen. Deze vind met op het pasvlak van de nokkenbak deksel. Ook op de cilinders staan keurig de hartlijnen gecenterd. Cilinder 1 koppelingszijde Tussen de cilinders Vliegwiel zijde. Neem hiervoor de startpijl vliegwiel indicator weg. Ook op de cilinderbussen keurig de hartlijnen terug gevonden. **Let dus op bij reinigen van oude cilinders dat niet met krabben, schuurapparaten of erger de cilindervoet mooi recht gevlakt wordt of dergelijk en je de centerpunten keurig weg poetst. Gelukkig kon ik op de vers geverfde cilinders nog de hartlijnen terug vinden. Met een stift de centers opgehaald. Het zijn er 3 per cilinder.-Voor -achter -nokkenbak zijde Het uitlijnen:Plaats eerst de cilinders met papierpakking. Monteer 2 bouten tegen over elkaar losjes . Dan de bussen zo plaatsen dat de 3 hartlijnen keurig overeen komen. Wij hebben gebruikgemaakt van een moderne laserpen welke keurig een brede rechte lichtlijn geeft. Met het juist plaatsen van de lichtbundel over de diverse hartlijnen kun je keurig de cilinder neerzetten. Men ziet de bundel loopt nu keurig over de gecenterde hartlijn van de motor. Hier aan de nokkenbak zijde. Vervolgens zet je de bouten vast en controleer steeds of de cilinder nog op de lijn staat. Haal dan kruislings met minstens 3x aanhalen de cilinder vast. Dus in 3 stappen met steeds iets meer vast zetten. Dit om netjes spanning op te bouwen, is allemaal gietijzer en kan zomaar breken. Er is nergens een aanhaalmoment gegeven allen melden "vast". Ik heb een grote momentsleutel maar die kregen we niet op deze moeren doordat de voet te krap is. Bedenk dus met aanhalen zelf hoe gelijkmatig iedere moer vast komt te zitten. Na enkele dagen of vaaruren nog eens controleren nadat de boel is gezet.
Zo cilinder 1 staat.
|