Artikelen
Home Up

 

Home
Up

 

 

Fridtjof-Nansen

MS Fram

 

 

Radio-collectie

Versterkers

Apparatuur

Bandrecorders

Pick-up

Televisie

Video

Luidsprekers

Transistor

Cassetterecorders

Op zoek Naar

Toe te voegen

 

 

Info over de Mobylette EEG 10

 

In het blad "Bromfiets"uit nov 1968 vond ik 4 pagina's uitgebreide informatie over het onderhoud van de Kaptein Mobylette EEG 10.

* Er wordt niet vermeld dat  het "Freewheel" natuurlijk ook enige zorg nodig heeft en al helemaal wat olie op het lager.

download 2,5 Mb PDF

 

Dat eind jaren 60 de brommer een zeer populair vervoermiddel was blijkt wel uit de cijfers van toen. dec 1968 data en foto Mobylette EEG.

1964 sept - 1.450.000 bromfietsen

1966 juni  - 1.630.000 bromfietsen

1968 juli   - 1.825.000 bromfietsen

 

Overzicht van de Kaptein Mobylette's die in maart 1969 leverbaar waren.

De complete lijst alle merken en types; <download> 2Mb

 

 

Een oude antieke brommer aanschaffen

Wanneer men overdenkt een oude brommer aan te schaffen moet er wel op een paar punten nagedacht worden.

1e Uiterlijk.

Eerst natuurlijk zeer afhankelijk naar wat je zoekt en wat je van plan bent.

Een belangrijke factor is zeker de compleetheid en originaliteit van de brommer.

Vaak genoeg is de brommer verworden tot een samenraapsel van diverse onderdelen al of niet gerelateerd aan merk of type.

Bedoel ik mee compleet andere merken onderdelen of onderdelen van wel het zelfde merk maar van een verkeerd type brommer gemonteerd.

Een brommer kan al lange tijd in dienst zijn en niet altijd is men zo secuur originele onderdelen te monteren. Zo kan best zijn dat een eigenaar bij hoog en bij laag beweerd dat dat onderdeel origineel is maar al reeds vroeg eens is vervangen door een verkeerd type.

Inmiddels zijn gegevens op het internet wel zo compleet dat er veel gevonden kan worden. Bedenk wel dat ook foto's op het internet niet 100% uitsluitsel geven dat iets er ook zo uit hoort te zien. Veel foutieve informatie wordt van sites gehaald en opnieuw op andere sites als waarheden vermeld.

Probeer eerder aan de hand van folder materiaal een en ander te achterhalen.

De lijst van ontbrekende en/of niet originele onderdelen bepaald mede de aanschafprijs.

Bedenk ook of je instaat bent de ontbrekende onderdelen te regelen. Van een zeldzaam oud type kan dat b.v.  zeer lastig zijn en zal er mogelijk veel gereisd moeten worden om alles bijeen te krijgen. Geduld is soms ook erg nodig.

2e Technisch

Ook dit is weer afhankelijk van ook je eigen technische kennis en kunde.

Als je niet erg technisch bent moet over het algemeen de staat redelijk tot goed zijn.

Maak voor aanschaf voor je zelf wat aantekeningen tijdens de bezichtiging en vink daarna af wat je zelf kunt en evt. moet laten uitvoeren door een vakman.

De prijs is hiervan afhankelijk. Een EEG doet b.v. op het moment in goede staat tussen de 200 en 300 euro. Koop je er 1 voor 100,- en moet je vervolgens er 350,- aan verspijkeren kun je beter direct een ander exemplaar aanschaffen. 

Frame

Als eerste technische punt direct het voornaamste het Frame.

Is deze recht, geen overmatige roest en controleer bij verbindingen of je scheuren ziet in de lak. Dit betekend dat onder de lak een breuk of haarscheurtje zit.

Zet de brommer recht en kijk langs de wielen hoe de zaak in lijn staat. 

Leg hiervoor een lat langs de wielen. Bij het achter wiel bekijken of deze niet gekanteld staat. De voorvork een juiste hoek maakt. Verbuigingen kan men soms wel zien aan de lak die wat licht opgekruld is.

Bij een proefrit merk je dat de brommer niet goed rechtuit wil en je constant moet sturen. Zit recht op, handen losjes op het stuur, moet hij netjes rechtuit blijven gaan.

Dan ook lichtjes het stuur kort heen en weer halen en merk je de stabiliteit. Daar mee kun je ook bepalen of de wielen nog goed en strak gespaakt zijn.

Immers losse spaken kan het wiel dus bewegen.

Trek het stuur iets omhoog om te voelen of er geen speling zit in het balhoofd.

Kan zijn een eenvoudige afstelling of ernstiger slijtage.

 

Wielen.

Beweeg de wielen horizontaal om lagerspeling te controleren.

Spaken test je even met een pen of houtje, staafje. Laat deze over de spaken lopen en hoor je aan de toon direct de spanning van elke spaak.

Haal je zo de losse er uit maar zeker ook de veel te strak gespannen.

Dan als dat zo is kan er een vermoede zijn dat men geprobeerd heeft op die manier een slag uit de velg te halen.

Draai met de hand aan het wiel en bepaal of deze netjes loopt. geen speling in zit etc.

Bij lagers met losse kogels kan het zo zijn dat deze zover zijn ingelopen dat de naaf vervangen moet worden i.p.v. nieuwere type lagers die men simpel kan uitwisselen.

Banden staat en conditie, niet op letten.

Dit is een verbruiksartikel. Leuk als ze nog goed zijn maar dat is het dan ook.

 

Wel de roest op de velgen goed bekijken en vooral de spaak verbindingen.

 

Ketting

 

Bekijk simpel het achter tandwiel. Bekijk de punten en de vorm van de holling.

De punten scherp dan moet de gehele set worden vervangen.

Nooit alleen een ketting vervangen, heeft geen zin, slijt alles 10x zo hard.

En opletten men vergeet vaak het kleine voor tandwiel te vervangen.

 

Remmen

 

Of de brommer goed remt merk je bij een testrit echter indien de brommer lang stil gestaan heeft dan moet je de eerst kilometer even een paar keer flink remmen om wat aanslag op de voeringen te verwijderen.

 

* bedenk dat ook tijdens zo'n rit, altijd eerst even bepalen of het ook goed remt voor je echt gas geeft.

 

Bij demontage van de remmen kun je zien of de remvoeringen zijn versleten.

Heb je de voeringen vervangen en remt deze nog slecht weer demonteren en bekijk of de voering over de lengte is beschadigd. Is maar een klein deel beschadigd betekend dit dat de zaak te ver is uitgesleten, ruimte is te groot.

Men kan dit oplossen door op de draaipunten een verdikking aan te brengen.

 

 

Kabels

 

Bekijk ook goed de bekabeling. Zeker aan begin en eind wil de binnenkabel vaak gaan rafelen.

 

Motor

 

Bij lange stilstand en niet zorgvuldig weggezet in een vochtige schuur gaat de zuiger vast zitten.

Helaas wordt nog wel eens te ruw en ongeduldig de zaak losgetrapt.

Gevolg een beschadigde cilinder en zuiger.

 

Indien de zaak mooi netjes losloopt zal indien je met de hand het vliegwiel door de compressie heen haalt het vliegwiel een beetje "dansen". Bij zorgvuldig ronddraaien van het vliegwiel kun je soms een ruw punt voelen daar waar de zuiger vast gestaan heeft. Maar daar is een beetje gevoel voor nodig.

 

En toch het vliegwiel in handen probeer het iets op en neer te halen om te bekijken of er geen overmatig lagerspeling is. Je voelt dan tikken.

 

Compressie testen met de hand kan ook aardig. Draai met de hand het vliegwiel tegen de compressie aan en zet er een beetje druk op. Valt de druk direct weg is er weinig compressie.

Kan goed zijn dat simpel de zuigerveren vast zitten.

 

Een snelle controle kan zijn om de uitlaat te demonteren en door de poort de zuiger te bekijken. Is er al langer een slechte compressie zie je onder aan de zuigerveren een bruine waas op de zuiger. Let gelijk ook op krassen op de zuiger.

 

Een 2 takt verkoold snel. Die kool zit ook tussen de zuigerveren en bij lange stilstand kunnen de veren niet meer vrij bewegen in hun zitting.

Gevolg weinig compressie.

 

Bij starten de motor even snel gas geven en weer loslaten. De motor moet snel weer terug vallen in stationair.

 

Groot probleem zijn vaak de ingebrande contactpunt en defecte condensator.

Als je toch het vliegwiel los hebt vervang beide.

 

Te weinig vermogen en slecht optrekken.

Dan eerst maar de uitlaat demonteren en ontkolen voor dat je de motor zelf verdenkt.

 

Heb je bij nat weer slecht vermogen of start in het geheel niet, vervang de bougiekabel.

Door ouderdom kunnen er scheurtjes ontstaan in de kabel.

Verbuig de kabel en voel of deze mooi soepel is en geen breukjes vertoont.

 

Haal de bougiekap van de kabel en knip 1/2 cm af en monteer opnieuw de kap.

Heel vaak is op dit punt de elektrische verbinding slecht.

 

Carburateur.

 

 

Lange stilstand komt er ook aanslag in de carburateur.

Belangrijke punten.

- vlotterkamer en met name de naald die de benzine afsluit als de kamer vol is.

- benzine kanalen die vervuilen en zodoende er onvoldoende brandstof toevoer is.

- de sproeier

 

Afstellen van de lucht is vrij eenvoudig.

Geef ietsjes gas (niet te veel maar net uit stationair) en stel de luchtschroef af op maximaal te verkrijgen toeren. Voor de zuiverheid is het handiger hiervoor simpel de stationair schroef iets op te schroeven. Daarna stationair zover terugschroeven dat de 1e slipkoppeling net niet inkomt.

 

Vergeet niet de benzinetank te reinigen. Lange stilstand is deze vaak van binnen verroest.

Roest komt los en begin van ellende. Advies monteer een klein benzinefiltertje.

 

Conclusie

 

Ga er vanuit dat je eerst de oude brommer flink onderhanden moet nemen voor je er weer veel plezier van kan hebben.

 

Omdat bij oude brommers het vet is verouderd moet je alles demonteren waar maat vet hoort te zitten. Dit grondig reinigen en nieuw vet aanbrengen.

- wiellagers

-balhoofdlagers

-traplagers

-freewheel lagers

 

Lagers zuiver afstellen!! Doe je dit niet heb je binnen 1000km ellende.

 

Elektrisch alle verbindingen nazien en reinigen. Roest en corrosie zorgen voor weerstand en dus spanningsverlies.

De min spanning loopt via het frame. Verroeste schroeven en verbindingen zorgen voor problemen. Dus b.v. ook het achterspatbord goed verbinding laten maken met het frame.

Ook de motor ophanging reinigen.

 

Uitlaat ontkolen

 

Cilinder demonteren en zuiger kop en veren reinigen.

 

Contactpunt en condensator vervangen.

 

Alle besturingskabels nazien, smeren c.q. vervangen.

 

Remmen demonteren en met remvoeringsreiniger ontvetten.