|
|
ARISTONA SA5234A (1967)
De radio heb ik in bezit sinds ca. 1986. Defecten waren toen de seleen-brugcel en een defecte FM-tuner. Ook de schakelaar voor de FM was gebroken. Omdat ik de radio steeds goed ver opborg kwam er van reparatie steeds niets terecht. Aangezien ik in mrt 2003 op de radiobeurs zowaar een nieuwe schakelknop vond werd het eindelijk eens tijd de radio in orde te maken. Zie info pagina voor detaile-foto's Reparatie mrt '03: Als eerste maar de radio uitgekast en kijken wat er allemaal mee gebeurt was. Hoe ging dit uitkasten ook al weer. Eerst moet de frontplaat worden verwijderd. Dit doet men door aan de onderzijde 4x schroeven en ringen te verwijderen dan, de knoppen eraf halen en de frontplaat naar voren toe afnemen. Vervolgens de voedingstrafo secondair losmaken en de luidsprekerdraden los nemen. Nu kan het chassis middels de 6 schroeven losgenomen worden en uit de kast worden gehaald. Geconstateerd dat ik in het verleden al de seleen-brugcel had vervangen door een silicium-brugcel. Maar direct een 150 Ohm/5Watt weerstand in serie gezet want dat is nodig. D.m.v. stappen vanaf 5V - 70V de voedings elco's getest en weer leven in gebracht. Deze waren nog prima in orde. Na ook nog even de spanningscarosel op 240V gezet te hebben kon de netspanning weer worden aangelegd. Inderdaad geen leven in de tuner. Bij controle bleek het nodige originele soldeerwerk veel te wensen over liet. Tjonge wat is er gebakken met tin. De verbindingsdraden tussen versterker en tunerprint hadden last van "koude" solderingen. Nu was er weer leven in de AM en LW. De FM bleef verdacht stil. Daar er een schakel-knop was afgebroken en ik een nieuwe nu in voorraad had dat eerst maar opgelost. Helaas was de nieuwe knop iets lichter van tint dus werd gekozen deze voor de aan/uit-knop te gebruiken. Dit is wel meer gebruikelijk en alles beter dan midden in een andere kleur. Dit is verder een kwestie van rommelen met veertjes etc. Bij aanhaken van de knoppen aan de schuifschakelaars bleek een klein hefboompje te missen. Een frutseltje van 1cm (zie foto).
Terwijl ik aan het prutsen was een nieuw hefboompje te maken schoot mij te binnen dat ik zo'n frutsel vaker heb zien rondslingeren! Een zoektocht werd gestart door de vele doosjes en bakjes. Wonder Oh Boven Wonder, vond ik zowaar het ontbrekende hefboompje in een van de rekjes met bakjes. Je kent ze wel bakjes vol dingetjes waar je vaak de herkomst niet meer van weet. Dit heeft dus 20 jaar rondslingeren en 3 verhuizingen overleefd!!! Uiterst blij de zaak gemonteerd. FM bleef echter zeer stil. Na wat metingen bleek er een weerstand van 18k Ohm/3Watt defect te zijn. Na bestudering bleek dat deze in serie staat met een zenerdiode van 9V1. Deze bleek notabene VERKEERD om te zitten! Ontdekt dus een fabrieksfout en dus heeft de FM nooit kunnen functioneren. Nu verklaard het wel waarom de Weerstand en de seleen-brugcel defect zijn geraakt. Laat men nu lang de radio op FM staan en toch proberen zenders te vinden loopt er een te grootte stroom door de weerstand en dus ook de brugcel daar dit de voeding is voor deze. +275V ---/ FM-schk. --- R 18K --v-- |<--(9V1)-----Massa. |----Voeding FM-tuner (9V dus) De FM was nu weer in orde. Ontvangst prima en de stereo decoder functioneerde. Echter linker kanaal miste zijn hoge tone ook bij directe insturing op de versterker. Dit bleek te zitten in o.a. een defecte thermische spring-zekering welke zich in de uitgangstrafo bevond. Deze kon er netjes uitgenomen worden. Met een druppeltje tin weer in orde gebracht. Nu was er behalve bij de FM weer in beide kanalen voldoende hoge tonen. Na onderzoek bleek in de voorversterker na de FM stereo-dekoder een sluiting te zitten in een van de soldeer-eilanden (ik zei al er is flink gebakken in de radio). Na deze reparatie ronde speelt de radio, en in dit geval echt, als nooit te voren. Kast opgepoetst en toegevoegd aan de collectie.
|