Vletten van Fridtjof-Nansen 12
Gegevens van een Lelievlet
oud model
Lengte: 5,60 m
Breedte: 1,80 m
Hoogte: 6,50 m
Gewicht: 802 kg(casco) 950 kg(voltuig)
Zeiloppervlak: 12,15 m2
Rompvorm: Multiknikspant
Werkboek
bouwbeschrijving Lelievlet oud model (5Mb)
(evt linkermuis
download)
(na 2000 is het model 2000 uitgebracht
met wat wijzigingen)
In 1959 is door FN12 de eerste lelievlet aangeschaft. Een
zeilboot type speciaal voor waterscouting ontworpen.
Daarna volgden er meerdere en werden de oude BM's afgedankt.
Verhaal rond de 200 serie 10
afwijkende vletten.
De Vlet 201 is een geheel ander type vlet. De 201 is
in 1963 gebouwd door Ouwens te Schiedam, reden Beenhakker kon de vraag van
vletten niet meer aan. Een serie van 10 vletten van afwijkend model zijn toen
gebouwd.
Door: Simon.de Waard mrt 2006
De 201 is geen Beenakker 1/2 jaren 60 zijn er 10 van
dergelijke regio Rotterdam gebouwd, spitser van vorm en zwaarder.
In die tijd nam de Lischgroep in Rotterdam ook een boot over die gebouwd was bij
Ouwens, als ik het nog goed weet in Vlaardingen. Ook iets slanker en spitser, in
mijn herinnering. Toen we in 1971 met die dingen naar de Norfolk Broads in
Engeland voeren zijn er een afneembare boegspriet, kluisgaatjes en een boldertje
in gezet, erg handig. Tukker en Beenhakker zaten toen nog beiden in Alblasserdam,
een paar honderd meter van elkaar af.
Door: Ruud de Jong, Scouting De Ruyter, juni 2010
De serie van 10 vletten is gebouwd door Ouwens in
Schiedam.
Ze zijn gebouwd voor een aantal Rotterdamse groepen. In het begin van de 60er jaren was de vraag naar Lelievletten zo groot dat
Beenhakker de
leveringen niet aan kon. De Rotterdamse groepen hebben de 10 vletten
naar een ander ontwerp. Ik moet in het archief nog een tekening hebben
van de boot.
Overigens zijn er wel detail verschillen in de afwerking van de boten.
O.a. dikte verschil in de Hanankam en wel of geen stuk rond op de
waterlijsten en de dikke vierkanten stootrand .
De vletten werden zeilvlet genoemd vanwege de goede zeileigenschappen.
Dit komt vooral door het over de bijna gehele lengte gepiekte vlak.
Wij, De Ruyter hebben de 246
Cornelis Tromp de 244 (verkocht aan John Mott vaart nu onder nummer 97)
Lishgroep had er een zeilvlet (verkocht aan Nautilus Delft)
Tasmania heeft een zeilvlet.
Willem de zwijger heeft de 245.
Ongeveer twintig jaar terug lag er een zeilvlet bij de zeeverkenners in
Schoonhoven.deze was inmiddels verbouwd tot kajuitmotorboot.
En bij jullie dus de 201.
Dat maakt dus samen zeven boten nu bekend.
Waar zijn de andere drie? En wat zijn de nummers?
Als je meer informatie hebt laat het me dan even weten.